Nad Jihočínským mořem zmizelo letadlo Malajsijských aerolinií s 239 lidmi na palubě
Malajsijské řízení vzdušného prostoru ztratilo kontakt s letadlem na lince z Kuala Lumpur do Pekingu. Na palubě cestovalo 239 lidí, včetně 12 členů posádky. Po jejich osudu pátrají záchranáři z Vietnamu, Číny i Malajsie, ale zatím marně.
Spojení se přerušilo asi dvě hodiny po startu ve vzdušném prostoru Vietnamu. Zatím není jasné, co se s letounem Boeing 777 stalo. Malajsijské aerolinky teď spolupracují s úřady a letadlo hledají.
Stroj měl dorazit do cíle půl hodiny před půlnocí středoevropského času. Pozemní personál naposledy mluvil s piloty, když letěli nad Jihočínským mořem asi sto mil od břehů Vietnamu a žádné potíže prý nezmiňovali.
Záchranáři doufají, že se letadlu podařilo nouzově přistát. Generální ředitel Malajsijských aerolinií Ahmad Džauharí Jahja slíbil pravidelně zveřejňovat aktuální informace.
„Spolupracujeme s úřady a všemi prostředky podporujeme pátrací misi. Naše myšlenky a modlitby jsou s cestujícími, s posádkou a s jejich příbuznými.“
Odborníci ale upozorňují, že naděje, že se pilotům mohlo podařit nouzové přistání, je malá. Nepřišlo totiž žádné volání o pomoc ani automatický nouzový signál. Letadlo se tedy s velkou pravděpodobností zřítilo a to nejspíš do moře nebo velmi odlehlé oblasti.
S pátráním pomáhá údajně i Peking. Čínská státní televize uvedla, že na palubě je 160 Číňanů a zatím nejsou zprávy, že by letoun havaroval v čínských vodách.
Velvyslanec České republiky v Malajsii Rudolf Hykl řekl, že podle centra pro katastrofy malajsijského ministerstva zahraničí strojem necestovali žádní Češi.
Pokud by se letadlo zřítilo, jednalo by se již o druhou vážnou nehodu Boeingu 777 za necelý rok. Stroj přitom od zahájení letů v roce 1995 neměl žádné problémy s bezpečností.
Loni v létě měl Boeing 777 aerolinek Asiana Airlines nehodu při přistání v San Francisku, při nehodě přišli o život tři cestující.
Podle některých pozorovatelů připomíná dnešní případ zřícení letadla společnosti Air France, které před pěti lety zmizelo při letu z Brazílie do Francie. Také v tomto případě se letadlo ztratilo prakticky beze stop a bez jakéhokoliv volání o pomoc.
Společné je také to, že se neštěstí stalo uprostřed letu, nebezpečné jsou přitom hlavně starty a přistání. V obou těchto případech ale bylo letadlo několik hodin ve vzduchu, v určené letové hladině a pod dohledem autopilota - tedy v nejbezpečnější části letu.