Do ulic Paříže smí jen auta s lichou registrační značkou. Kvůli smogu

Francouzská vláda výrazně omezila provoz aut v Paříži a okolí. Kvůli smogu dnes na silnice mohou vyjet pouze auta s lichou poznávací značkou. Zásah vlády, kterým bojuje proti silnému znečištění ovzduší, ale není mezi lidmi příliš populární.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Paříž trápí smog | Foto: Reuters

Pokuta, kterou dostanou řidiči za nerespektování tohoto nařízení, je 22 eur na místě a 36 eur, pokud pokutu zaplatí do tří dnů. Při opakovaném porušování vyhlášky se finanční postih výrazně zvyšuje. Mnozí řidiči se přesto rozhodli nařízení nerespektovat.

„Patnáct let jsem nejel veřejnou dopravou a nepojedu ani tentokrát, raději budu riskovat pokutu,“ říká mladík z předměstí Paříže.

Přehrát

00:00 / 00:00

O omezení dopravy v Paříži kvůli smogu natáčel zpravodaj Českého rozhlasu ve Francii Jan Šmíd

Šedesátiletý právník z východu pařížské metropole má alternativu. „Na autě mám značku končící na sudé číslo, na motocyklu zase na liché, takže si s tímto zákazem poradím,“ dodává.

„Je to naprosto hloupé rozhodnutí, já ho ignoruji. Musím se do města nějak dostat a vozím tam i materiál pro práci, proto nemohu jet veřejnou dopravou,“ tvrdí instalatér Michelle.

„Vláda nám nenabízí jinou možnost, protože veřejná doprava je obrovský chaos,“ říká čtyřicetiletý Patrik, který dlouhá léta v Paříži žil, ale nakonec se přestěhoval na předměstí.

Auta se sudou poznávací značkou přes zákaz z ulic Paříže dnes nezmizela. Povolení mají jen sanitky, hasiči, policie, ale třeba i novináři.

Podobné opatření bylo přijato v říjnu 1997 a setkalo se s negativní reakcí veřejnosti.

Nezabrala ani veřejná doprava zdarma

O víkendu měla situaci v Paříži zlepšit veřejná doprava zdarma. Bezplatně bylo možné si půjčit i kolo nebo elektromobil. Přesto ale auta z ulic francouzské metropole nezmizela.

„Za normálních okolností je Eiffelovka vidět zcela zřetelně, teď se ztrácí v jakémsi žlutém oparu. Přestože je jasno, tak všechny domy, které jsou ve větší vzdálenosti, jsou v jakési mlze,“ popisuje situaci zpravodaj Českého rozhlasu.

Podle měření bylo tento čtvrtek ovzduší v Paříži srovnatelné s Pekingem, který je považován za město s nejhorší kvalitou ovzduší na světě.

„Teď je to poprvé, kdy se o tom alespoň mluví, lidé jsou kvůli znečištění unavenější, nemocní. Teď opravdu vidíme, co dýcháme,“ říká učitelka z pařížského předměstí.

V Praze nízkoemisní zóny

Taková opatření jsou podle pražského primátora Tomáše Hudečka chápána jako poslední záchranná opatření, která se dají udělat v rámci kvality životního prostředí, když smogová situace nastane:

Přehrát

00:00 / 00:00

O omezení autodopravy v Praze mluvil primátor Tomáš Hudeček

„Myslím si, že situace v takových desetimilionových městech špatná je. Já sám jsem byl i v Pekingu a vůbec v takovou chvíli nevidíte slunce. Jednorázově to zabrat může, druhá věc ale je, jestli město dělá dlouhodobě aktivní politiku, aby se to nestávalo.“

Praha zažila vyhlášení smogové situace naposledy v roce 1997. Na příjezdových komunikacích byla odkláněna tranzitní doprava. Vedení města zvažuje zavedení nízkoemisních zón.

„Jejich zavedení umožňuje a podporuje co nejvíce oddálit nebo umenšit pravděpodobnost vzniku smogové situace. Na druhou stranu reflektuje kvalitu vozového parku, která se v našem městě mírně zvedá. Jestli to bude do konce roku, to bych byl velmi skeptický,“ odhaduje Hudeček.

Jan Šmíd, Veronika Sedláčková, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme