Malajsijské úřady žádají země o informace z radarů, zda nezachytily ztracené letadlo
Hledání záhadně ztraceného malajsijského letadla pokračuje. Víc než týden po jeho zmizení pořád není jasné, co se s ním stalo. Záchranáři nenašli žádné trosky. Vyšetřovatelé se pokoušejí ohraničit oblasti, kam mohl Boeing doletět.
Vyšetřovatelé vymezili dva možné směry, kterými se letadlo mohlo vydat. První je takzvaný severní koridor - ten vede přes Thajsko. Letadlo by v tomhle případě mohlo doletět až nad Kazachstán nebo Turkmenistán.
Druhou možností je jižní koridor - touto cestou by stroj letěl přes Indonésii a mohl by se dostat až do jižní části Indického oceánu.
Vyšetřovatelé stále pracují s několika teoriemi o tom, co se s letadlem mohlo stát. Sílí ale podezření, že letadlo někdo unesl.
Podle malajsijských úřadů to totiž vypadá, že při poslední komunikaci pilotů s letovou kontrolou už někdo pracoval na vypnutí systémů, které automaticky odesílají údaje o poloze letadla.
Zmizelý Boeing 777 s 239 lidmi na palubě odstartoval v pátek 7. března z Kuala Lumpuru a mířil do Pekingu. Dispečerům se ztratil z očí asi o tři čtvrtě hodiny později. Poté prý někdo vypnul komunikační systémy a stroj změnil kurz zpět přes Malajsii na západ. Vyšetřovatelé se domnívají, že letadlo poté letělo ještě skoro sedm hodin.
Vyšetřovatelé se proto teď zaměřují na piloty, dál ale prověřují i cestující a další členy posádky.
Úřady se zajímají také o pozemní personál letiště v Kuala Lumpuru, který byl s posádkou ztraceného letadla ve styku.
Malajsie požádala o pomoc při hledání letadla přes 20 zemí. Doufá, že letadlo zachytily civilní nebo vojenské radary zemí, nad kterými proletělo. Například kazašské úřady už prohlásily, že kdyby se letoun dostal do jejich vzdušného prostoru, věděly by o tom.
S vyšetřováním pomáhají mimo jiné i Spojené státy a do Malajsie už odletěli také tři francouzští odborníci, kteří se v roce 2009 podíleli na hledání havarovaného letadla společnosti Air France.