Kvůli pokračující modernizaci dálnice D1 čekají řidiče další dopravní komplikace
Řidiče na nejstarší české dálnici D1 čeká v tomto týdnu zkouška trpělivosti. Už od dnešního dopoledne totiž hned na dvou místech pojedou ve směru na Prahu pouze v jednom pruhu, a to v modernizovaných úsecích Větrný Jeníkov-Jihlava a Loket-Hořice. Omezení potrvá týden.
Pondělní ranní špičku tedy stavba mobilních svodidel ještě komplikovat nebude. V dalších dnech ale kolony před zúžením do jednoho pruhu určitě přijdou.
Podle Petra Hofhansla ze CityPlanu však mohou být kratší, pokud řidiči budou respektovat pravidlo zipu a rychlost snižovat postupně.
„Jsou na to přesná pravidla, jak se to vyznačuje. A je to právě z toho důvodu, aby nedocházelo k razantnímu dobržďování na poslední chvíli, což vede k takzvaným rázovým vlnám v dopravním proudu,“ vysvětluje.
To je totiž přesně okamžik, kdy se stává nejvíce nehod nebo v lepším případě se kolona zastaví. Řidiči se podle pravidla zipu řadí až v místě končícího pruhu.
„K řazení do jednoho jízdního pruhu dochází v bezprostřední blízkosti uzavírky, stažení do jednoho jízdního pruhu. Vozidla se střídavě řadí za sebe tak, jak přijíždí, aby byla zajištěna plynulost silničního provozu,“ připomíná šéf dopravní policie Tomáš Lerch.
Podle Jiřího Patery z High Car Traning je důležitá především plynulost. „V každém případě použiju zřetelně blinkr, řadím se plynule tak, abych neohrozil řidiče v pruhu, do kterého jedu. A měl bych se řadit zhruba tehdy, když vidím, že k posledním vozidlům zbývá mezera na pět šest automobilů,“ radí.
Uzavírka se prodlužuje postupně
Jak upozorňuje Milan Dont z ministerstva dopravy, zvláštností uzavírky je její postupné prodlužování. Omezení začne ve směru na Prahu dnes po jedenácté hodině, a to na 112. a 75. kilometru.
O přípravách na dnes začínající úpravy mluvil v Ranním interview František Buršík, vedoucí stavby úseku Větrný Jeníkov - Jihlava z firmy Colas
„Z důvodu výstavby dočasných svodidel, která se budou umísťovat doprostřed jedné poloviny dálnice, aby se do budoucna dala převést doprava v obou směrech. U betonových svodidel, která se musí přivést, namontovat a usadit, je rychlost práce zhruba kilometr až kilometr a půl za den,“ říká.
„Než se začnou stavět betonová svodidla, musí se odbrousit protihlukové čáry. Na krajnici se musí vybudovat reflexní žlutá čára, která bude signalizovat krajnici vozovky,“ doplňuje Ivan Čásenský z Ředitelství silnic a dálnic.
Omezení tak nakonec bude až desetikilometrové a nejpozději v neděli auta budou opět jezdit ve dvou pruzích, ale jen po jedné polovině dálnice. V některých místech ani nebude možné předjíždět, protože se tam osobní auto vedle nákladního prostě nevejde.
Ministr dopravy Antonín Prachař ale věří, že motoristé tyto komplikace kvůli opravě čtyřicetileté rozbité dálnice pochopí.
„Chápu, že to je nepříjemné, ale my nemáme jinou možnost než svedení provozu na modernizovaných úsecích do jednoho pruhu,“ tvrdí ministr a objasňuje:
„Šířka této komunikace nám neumožňuje bezpečně rozdělit dva a dva pruhy. Nedá se samozřejmě vyhnout tomu, že se tam budou vytvářet fronty. Věřím, že to veřejnost pochopí, aby po skončení modernizace mohla ocenit, že je to přínosem.“
A pracovat se bude až do podzimu.