Kvůli suchu odplouvají nákladní lodě za prací na německé kanály

Rejdaře na severu Čech trápí nejen nezvyklé sucho, ale také zanesené koryto řeky Labe. Lodě kvůli nízké hladině řeky naloží až o 200 tun zboží méně. Škody se už počítají v desítkách milionů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Děčín, spouštění největší lodě v Čechách na vodu

Děčín, spouštění největší lodě v Čechách na vodu | Foto: Iva Zítková | Zdroj: Český rozhlas

Poslední lodě proto teď v přístavech nakládají zboží a snaží se s ním dostat za zakázkami na německé kanály. Vrátí se, až zaprší a konečně se podaří odstranit povodňové nánosy.

„Je to tak, že naložíme část nákladu, druhou část naloží jiná loď. Pak se to v Magdeburku, kde už je hladina dostatečná, přeloží do té druhé lodi a ta pak jede s relativně slušným ponorem na místo určení,“ vysvětluje kapitán nákladní lodi Praha.

Spolu s posádkou čekal několik dní na déšť, aby mohli odplout do Německa. Kromě nezvyklého sucha trápí rejdaře i špatný stav koryta řeky, které zanesla loňská červnová povodeň. Lodní dopravci nejsou schopni naplnit požadavky na přepravu zboží a firmy z Polabí tak musí využívat kamionovou dopravu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podrobnosti zjišťovala redaktorka Iva Zítková

„Je zajímavé, že v ostatních dopravních oborech funguje údržba cest normálně. Když nasněží na silnici nebo na silnici spadne kvůli větru strom, tak se odstraní do 24 hodin. Ale na vodní cestě zůstanou nánosy několik měsíců,“ upozorňuje Milan Raba ze Svazu dopravy České republiky.

Povodí Labe se prý po povodních snažilo obnovit koryto řeky co nejrychleji. Přesto se mu z vlastního rozpočtu podařilo jen odsunout nánosy pryč z plavební dráhy.

„Problémy samozřejmě nastávají mimo plavební dráhu. Při každém vzestupu hladiny může dojít k rozplavení tohoto materiálu zpět do plavební dráhy,“ vysvětluje Jiří Mach z Povodí Labe.

Podle něj už má Povodí Labe zpracované všechny podklady k odstranění povodňových škod, čeká se pouze na souhlas ministerstva financí. Pak se budou moci jednotlivé zakázky začít soutěžit.

Iva Zítková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme