Úvěrová firma Essox špatně počítala splátky, od inspekce dostala pokutu 2 miliony korun

Úvěrová firma Essox chybovala při výpočtu splátek a uváděla roční procentní náklady (RPSN) o polovinu nižší, než podle České obchodní inspekce měly být. Převážně šlo o půjčky na ojetá auta. Firma za to dostala od inspekce pokutu 2 miliony korun.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hypotéky, půjčky, bankovní produkt, úvěry (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Firma Essox, který je společným podnikem české Komerční banky a její mateřské Société Générale, se k případu odmítá vyjádřit, protože ještě neskončilo správní řízení.

RPSN je pro klienta velmi důležitý ukazatel, protože udává celkové náklady na úvěr, tedy kromě úroku i nejrůznější poplatky a podobně. Firmy ji musejí udávat ze zákona, aby klienti měli jak porovnávat nabízené úvěry.

Přehrát

00:00 / 00:00

O pokutě pro firmu Essox za špatně vypočtenou RPSN informuje Jaroslav Skalický

Poškozeným klientům bude muset firma Essox vrátit už uhrazené poplatky a další si nebude moci účtovat. Půjčky se navíc přeúročí a úvěrová společnost tak přijde o úroky mezi 10 až 20 procenty, které si původně naúčtovala.

„V případě, že nějaký poskytovatel úvěru nesprávným způsobem klientovi deklaruje výši roční procentní sazby nákladů, dochází podle zákona k tomu, že klient nemusí všechny tyto poplatky platit a nemusí platit ani ten vysoký úrok za úvěr,“ vysvětluje Jan Rotbauer z České obchodní inspekce.

RPSN (roční procentní sazba nákladů) udává procentuální podíl z dlužné částky, který musí spotřebitel zaplatit za období jednoho roku v souvislosti se splátkami, správou a dalšími výdaji spojenými s čerpáním úvěru. RPSN se nemusí uvádět třeba u hypoték nebo u úvěrů do 5000 korun a nad 1,88 milionu.

„Klient má povinnost uhradit poskytovateli pouze sazbu, která je stanovena Českou národní bankou. Sazba se pohybuje obvykle v okolí 0,25 procentních bodu nebo ještě níže,“ dodává Rotbauer.

Důležité je také vědět, že klienti musí splátkovou firmu o vrácení peněz požádat sami. Pokud jim nevyhoví, pak se mohou obrátit na finančního arbitra nebo na soud.

Home Credit si za výpočty stojí

Podle MF Dnes ale klienty informovalo nepravdivě více firem, například Home Credit. Inspekce však tuto informaci nepotvrdila.

„Můžeme říci, že u několika dalších společností poskytujících spotřebitelské úvěry probíhá v současné době kontrola, avšak žádná z těchto kontrol nebyla dosud uzavřena tak, abychom mohli hovořit o konkrétních údajích nebo jménech společností,“ upřesňuje Jan Rotbauer.

Home Credit případné obvinění ze špatného výpočtu RPSN odmítá. „Náš právní názor je takový, že naše metodologie výpočtu je správná. Především neporušujeme zákon, naše smlouvy a jejich náležitosti byly doposud soudy přiznávány jako právoplatné. Totéž platí pro dosavadní nálezy ČOI při kontrolách, které u nás provedla,“ říká mluvčí Home Creditu Zuzana Bienvenu.

Jaroslav Skalický, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme