Fréza na D1 odstraní za den kolem dva a půl tisíce tun povrchu

Z dálnice D1 postupně zmizí 30 kilometrů jejího povrchu. Na třech modernizovaných úsecích se do ní zakusují frézy a odstraňují desítky tisíc tun materiálu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Modernizace D1, frézování vozovky

Modernizace D1, frézování vozovky | Foto: Petr Jansa

Řidiči jezdí ve třech modernizovaných úsecích dálnice D1 jen po jedné její polovině, a to dvěma pruhy každým směrem. Na druhé polovině pracují vysokým tempem stovky dělníků s desítkami stavebních strojů.

Už týden se do povrchu dálnice D1 mezi Hořicemi a Loktem zakusují čtyři mohutné frézy.

„Má to 600 koní, záběr má 210 centimetrů a průběžně se dělá za den dva tisíce 2200 až 2600 metrů,“ popisuje muž, který frézu obsluhuje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na to, jak probíhají práce na D1, se jel podívat redaktor Petr Jansa

Asi nepřekvapí, že fréza za den spotřebuje 500 až 600 litrů nafty. Vždyť za osm dní odstraní z dálnice široké 12 metrů povrch do hloubky 28 centimetrů na celém desetikilometrovém úseku. To je plocha třiceti fotbalových hřišť.

Ze svého chobotu neustále chrlí rozdrcený povrch dálnice do střídajících se náklaďáků. „Na jeden návěs se vejde 28 tun a těch návěsů dělá jedna fréza průběžně 80, 90,“ dodává muž obsluhující stroj.

Naplnit jeden náklaďák 28 tunami odfrézovaného materiálu trvá zhruba dvě minuty. Takových náklaďáků je tady přes padesát a jejich řidiči se mají co ohánět. Pod frézou se totiž otáčejí 16 hodin denně.

„Odfrézovabného materiálu bude zhruba 60 tisíc tun, což je materiál, který se dál bude využívat na opravu nějakých menších cest, případně lesních cest. Teď je zatím zhotovitelem ukládán na mezideponie a jeho další využití bude na zhotoviteli,“ říká Ivan Čásenský z Ředitelství silnic a dálnic, který má na starosti stavbu nejen na tomto úseku, ale i na úseku mezi Šternovem a Psáři. Tam se frézy začnou zakusovat ještě tento týden.

Po odfrézování vozovky bude následovat úprava cementobetonového podloží, pak stavbaři začnou pokládat nový povrch dálnice. Od července si pak celý postup zopakují na druhé polovině dálnice ve směru na Brno.

Modernizované úseky D1 v roce 2014 | Foto: Český rozhlas

Petr Jansa, kov Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme