Vůni dálek či atmosféru orientálních bazarů nabízí drážďanská galerie
Egypt, země na Nilu, fascinuje Evropany po staletí. Nasát atmosféru a získat inspiraci se tam v minulosti vydali také umělci jako expresionista Paul Klee či impresionista Max Slevogt. Jejich díla inspirovaná Orientem teď představuje drážďanská Galerie nových mistrů v Albertinu.
Od Alexandrie po Asuan vedla malířská expedice Maxe Slevogtana jaře roku 1914. Dvacet pláten z této cesty zařadil kurátor Andreas Dehmer do současné výstavy s prozaickým názvem Do Egypta.
„Tím nejznámějším obrazem jsou dva muži na velbloudech v libyjské poušti. Max Slevogt to maloval poblíž Asuanu. Zastihla ho při tom písečná bouře. Takže při mikroskopickém zkoumání ještě dnes najdeme na plátně zrnka z pouště," popisuje Andreas Dehmer.
Výstavu Do Egypta navštívila v drážďnském Albertinu zahraniční zpravodajka Českého rozhlasu v Německu Klára Stejskalová
Max Slevogt se řadí vedle Lovise Corinta a Maxe Liebermanna k předním německým impresionistům. „Není možná tak známý, ale i to chceme touto výstavou změnit," upozorňuje Andreas Dehmer.
Zahalené ženy v poušti, muži pádlující na Nilu, prostředí orientálního bazaru - to jsou jen některé z námětů, které Slevogt na svých plátnech zachytil.
„Pro tuto mimořádnou výstavu jsme nashromáždili šedesát děl Slevogta a osmdesát od Paula Klee. Paul Klee byl už jako mladý fascinovaný Orientem a jeho cesty vedly do severní Afriky celý život až do konce života, kdy navštívil Egypt na přelomu let 1928 a 1929,“ dodává Andreas Dehmer a pokračuje:
„Na rozdíl od Slevogta ale nemaloval přímo na místě. Jako expresionista potřeboval jen dojmy, které později zpracovával."
Výstava, která v Drážďanech potrvá do 3. srpna, tedy spojuje dva umělce, kteří spolu umělecky neměli nic společného. Impresionistu a člena Bauhausu. Spojovala je pouze láska a obdiv k Orientu.
„To je na té výstavě zajímavé. Pracovali různými výtvarnými prostředky. Ale oba podnikli téměř identické cesty. Přistáli v Alexandrii, odtud putovali do Káhiry, kde se nechali okouzlit tehdejší orientální metropolí, a pak pluli po Nilu do horního Egypta. A čím déle cesta trvala, tím se více otevřeli a získávali více dojmů," doplňuje Andreas Dehmer.
K umocnění dojmu z Egypta doplnil kurátor Andreas Dehmer expozici i artefakty z Egypta, jako jsou obelisky, sošky nebo například svitek Knihy mrtvých.