Ministr školství chce zavést různé obtížnosti maturity podle typu školy

Letošní ročník státních maturit, které začaly dnes a týkají se 87 tisíc studentů, se odehrává podle podobného scénáře jako vloni. Ubylo sice administrativy, což podle resortu školství ušetřilo sedm milionů korun, i tak ale stojí organizace státních maturit zhruba 154 milionů korun. V příštích letech by se měly zlevnit a proměnit. Ministr školství chce zavést třeba různou obtížnost zkoušky podle typů škol.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Státní maturita

Státní maturita | Foto: Filip Jandourek

„Musíme změnit stav, kdy máme jednu maturitu pro všechny školy bez rozdílu zaměření. Já bych chtěl jeden typ maturity pro gymnázia, druhý typ pro odborné školy,“ vysvětluje ministr Marcel Chládek z ČSSD a pokračuje:

„Co se týká učebních oborů, dovedu si představit, že tam nebude maturita vůbec a bude v budoucnu nahrazena mistrovskou zkouškou. Tím bychom také vyřešili problém, že srovnáváme nesrovnatelné.“

Výkonný ředitel EDUin Zdeněk Slejška s tímto návrhem nesouhlasí.

Přehrát

00:00 / 00:00

O podobě státních maturit mluvili na Radiožurnálu ministr školství za ČSSD Marcel Chládek a výkonný ředitel EDUin Zdeněk Slejška

„V otázce různosti maturit pro gymnázia a odborné školy vnímáme, že bychom se měli bavit o jednotné maturitě stejné pro všechny. Různost bychom měli nechat na zodpovědnosti škol, aby ony samy našly správnou podobu, která té dané škole odpovídá,“ myslí si.

Podle ministra je jednotnost logická u přijímacích zkoušek na střední školu, protože základní školy učí ve stejné míře totéž. U maturity je to však už jinak.

„Jen hodinová dotace na gymnáziu na některý z předmětů je několikanásobně vyšší než třeba na odborné škole. A pokud bychom chtěli mít maturitu stejnou pro všechny tyto typy škol, byla by pro někoho příliš těžká a pro někoho příliš lehká. Proto se nám nedaří nastavit laťku státní maturity,“ tvrdí.

Zkoušku z matematiky si volí málo maturantů. Ministerstvo zvažuje, že bude povinná

Číst článek

Zdeněk Slejška se však domnívá, že zavedení různých typů zkoušky pro různé školy by jen zvětšovalo rozdíly v tom, jak se studenti na maturitu připravují.

„V hodinových dotacích sice je disproporce. Ale jestliže mluvíme o tom, že maturita je minimum, na kterém se mají maturanti shodovat, tak by mělo být pro všechny stejné.

I když to bude třeba pro gymnazisty velmi lehké. Pokud jsme se rozhodli pro jednotnou kontrolu státu, je z tohoto pohledu je důležité zachovat stejnost pro všechny školy,“ objasňuje.

Zadání má do škol putovat elektronicky

Ministr Chládek dnes představil i další změny, které by chtěl v oblasti státních maturit zavést. Zadání testů už nechce posílat školám na papírech v krabicích, ale elektronicky. Testy by pak vygenerovaly samy školy a studenti by je psali na papír, v další fázi už přímo na počítačích.

Ústní zkoušky chce ministr ponechat v kompetenci školy s tím, že kontrola státu bude zajištěna Českou školní inspekcí. A u písemných prací by mohlo být zadání vyhlášeno tak jako v minulosti rozhlasem i televizí, což by mělo celý systém zlevnit.

Ministerstvo uvažuje také o možnosti povinné matematiky od roku 2020, aby se na to celý systém mohl připravit. Povinná maturita z matematiky vyžaduje podle Marcela Chládka také změnu způsobu vzdělávání tohoto předmětu již od základní školy.

Model maturitní zkoušky 2014 | Foto: Michal Jindra

Veronika Sedláčková, Kateřina Prachařová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme