Není to zbytečný luxus, a přitom je to krásné, chválil před 40 lety nové metro Husák

Zítra to bude přesně 40 let od chvíle, kdy v Praze začalo jezdit metro. Dne 9. května 1974 se Praha přiřadila ke světovým metropolím, ve kterých je podzemní dráha.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Je 9. květen, 9 hodin a 19 minut. Generální tajemník Gustáv Husák právě přestřihnul pásku a symbolicky tak zahájil provoz pražského metra

Je 9. květen, 9 hodin a 19 minut. Generální tajemník Gustáv Husák právě přestřihnul pásku a symbolicky tak zahájil provoz pražského metra | Foto: Archiv DPP

Pražská dráha se v lednu 1966 začalo stavět jako podpovrchová tramvaj. Teprve během prací se projekt změnil na metro.

Když se otvíral první úsek ze stanice Sokolovská (dnes Florenc) na Kačerov, byla to velká sláva, kterou živě přenášela televize i rozhlas.

V první soupravě s číslem 1001se projel i tehdejší nejmocnější muž Československa, prezident Gustáv Husák. Reportážní mikrofon zaznamenal i jeho první dojmy. „Mně se to velmi líbilo. Není to zbytečný luxus, a přitom je to krásné,“ zhodnotil Husák.

Přehrát

00:00 / 00:00

Pohled do historie metra prostřednictvím rozhlasového archivu nabídl redaktor Jan Herget

Na dotaz ohledně jednotlivých stanic odpověděl, že se je neopováží srovnávat. „Myslím, že jsou velmi moderní, hezké, prostorné, vzdušné. Myslím, že jsou účelné a hezké všechny,“ podotkl tehdejší prezident a generální tajemník KSČ.

Praha se stala 53. městem na světě, které mělo podzemní dráhu. První úsek trasy C se stavěl osm let a Pražané museli být hodně tolerantní, protože bylo rozkopané skoro celé centrum. O to víc si pak jízdu metrem užívali.

„Když se začala ta dráha stavět, tak jsem si řekla, že se toho snad ani nedožiju. Dneska jsem moc ráda, že jsem se tudy projela. První moje cesta teď bude, že vezmu vnoučka na klín, abych mu ukázala, jak se bude po Praze v budoucnu jezdit,“ svěřila se reportérovi jedna z cestujících.

Metro jezdí pod Prahou už 40 let. Budoucnost je ale na povrchu, věří město

Číst článek

Po otevření úseku trasy C stavba pokračovala plynule dál. V roce 1975 proto mohl rozhlasový reportér natáčet na stavbě druhé trasy A, kde právě namontovali nový razící štít.

Áčko svezlo první cestující v srpnu 1978. A o sedm let později přibyla zatím poslední trasa B.

Metro bylo v éře socialismu symbolem československo-sovětské spolupráce. Důkazem toho byla stanice Moskevská. V té se setkali českoslovenští stavbaři se svými sovětskými kolegy, od nichž získali symbolický klíč ke stanci.

Časy družby se sověty jsou už pryč, a tak se dřívější stanice Moskevská dnes jmenuje Anděl a mohutná mozaika, které dominoval Kreml, už jejího z vestibulu zmizela.

Historický vývoj metra 1974–2014 | Foto: Ropid

Jan Herget, kov Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme