Stát chce zlepšit výchovná zařízení. Modernizací a vzděláváním zaměstnanců
Vychovatelé a učitelé čelili od začátku roku už třicítce agresivních útoků od dětí v nápravných zařízeních. Situace v některých domovech a ústavech, kde končí děti bez rodin, není dobrá. Chybí kvalitní zaměstnanci, peníze na platy a moderní vybavení. Ministerstvo školství proto pracuje na nové koncepci, jak střediska zkvalitnit. Slibuje jak víc financí, tak vzdělávání pedagogů i jejich větší ochranu před útočníky.
Dětský domov se školou ve středočeských Býchorech je příkladem toho, jak pomocí prevence předcházet konfliktům. Děti mají hodně koníčků, mimo jiné se starají o zvířata – ovce, kozy a koně. Zvířata pak na oplátku pomáhají dětem, když se necítí dobře.
„Děti se tu u koní zklidní, musí. Když se koni něco nelíbí, tak to dává automaticky najevo,“ vysvětluje chovatelka Lenka Dousková.
O změnách ve výchovných ústavech a dětských domovech informovala redaktorka Petra Benešová
Hipoterapie děti sbližuje. Kromě zvířat mají dívky a chlapci na výběr ze sportovních a kulturních kroužků.
Součástí domova, ve kterém žije 48 dětí a zhruba padesátka zaměstnanců, je malá základní škola.
„Děti jsou z neúplných rodin, rodiče jsou často nezaměstnaní, nejsou schopni jim zajistit základní potřeby,“ prozrazuje ředitel Aleš Bureš.
Předškoláci i školáci jsou rozděleni do šesti rodinných skupin, dvě dívčí, čtyři chlapecké. O každou se starají dva vychovatelé.
„Pokoje jsou po dvou, tady mají obývací pokojíček a tady je malá kuchyňka,“ popisuje speciální pedagožka Vladislava Greifová. Vychovatelé vedou děti k samostatnosti. Uklízí, vaří a perou.
„Naší ambicí není, aby tu dítě bylo několik let, ale pokud možno jen několik měsíců,“ říká ředitel Bureš.
Právě prevence a proškolování vychovatelů je směr, kterým se chce vydat také ministerstvo školství. „Musíme navýšit finanční prostředky, ale zároveň tam musí být menší počet dětí a také větší počet zaměstnanců,“ říká ministr školství Marcel Chládek z ČSSD.
Celková koncepce pak bude hotova do konce letošního června. „Diskutuje se také o možnosti rozdělit tyto ústavy do třech kategorií – od nejpřísnější, středně přísné až po lehčí zařízení,“ vysvětluje ministr.
Větší obrana proti agresorům
Po rozdělení volají ředitelé výchovných zařízení. Stejně jako po lepším zabezpečení v ústavech s přísnějším režimem. Pro vychovatele plánuje ministr Chládek po vzoru Slovenska také větší obranu proti agresorům v podobě statusu chráněné osoby. Útočníkovi hrozí vyšší tresty.
„Status chráněné osoby samozřejmě nezmění systém, ale může napomoci preventivním způsobem chápání role učitele a vychovatele,“ dodává ministr.
Slovenští učitelé získali postavení chráněné osoby před pěti lety. Jde ale spíše jen o preventivní opatření. Pokud ministerstvo školství nakonec nedostane požadované miliardy do rozpočtu, zůstane zřejmě jen u plánů. Úřad zřizuje 61 výchovných zařízení s celkovým rozpočtem více než dvě miliardy korun.