Stát chce zlepšit výchovná zařízení. Modernizací a vzděláváním zaměstnanců

Vychovatelé a učitelé čelili od začátku roku už třicítce agresivních útoků od dětí v nápravných zařízeních. Situace v některých domovech a ústavech, kde končí děti bez rodin, není dobrá. Chybí kvalitní zaměstnanci, peníze na platy a moderní vybavení. Ministerstvo školství proto pracuje na nové koncepci, jak střediska zkvalitnit. Slibuje jak víc financí, tak vzdělávání pedagogů i jejich větší ochranu před útočníky.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dětský domov v Kladně | Foto: Jana Káninská

Dětský domov se školou ve středočeských Býchorech je příkladem toho, jak pomocí prevence předcházet konfliktům. Děti mají hodně koníčků, mimo jiné se starají o zvířata – ovce, kozy a koně. Zvířata pak na oplátku pomáhají dětem, když se necítí dobře.

„Děti se tu u koní zklidní, musí. Když se koni něco nelíbí, tak to dává automaticky najevo,“ vysvětluje chovatelka Lenka Dousková.

Přehrát

00:00 / 00:00

O změnách ve výchovných ústavech a dětských domovech informovala redaktorka Petra Benešová

Hipoterapie děti sbližuje. Kromě zvířat mají dívky a chlapci na výběr ze sportovních a kulturních kroužků.

Součástí domova, ve kterém žije 48 dětí a zhruba padesátka zaměstnanců, je malá základní škola.

„Děti jsou z neúplných rodin, rodiče jsou často nezaměstnaní, nejsou schopni jim zajistit základní potřeby,“ prozrazuje ředitel Aleš Bureš.

Předškoláci i školáci jsou rozděleni do šesti rodinných skupin, dvě dívčí, čtyři chlapecké. O každou se starají dva vychovatelé.

„Pokoje jsou po dvou, tady mají obývací pokojíček a tady je malá kuchyňka,“ popisuje speciální pedagožka Vladislava Greifová. Vychovatelé vedou děti k samostatnosti. Uklízí, vaří a perou.

Hipoterapie | Foto: archiv Daniely Munichové

„Naší ambicí není, aby tu dítě bylo několik let, ale pokud možno jen několik měsíců,“ říká ředitel Bureš.

Právě prevence a proškolování vychovatelů je směr, kterým se chce vydat také ministerstvo školství. „Musíme navýšit finanční prostředky, ale zároveň tam musí být menší počet dětí a také větší počet zaměstnanců,“ říká ministr školství Marcel Chládek z ČSSD.

Celková koncepce pak bude hotova do konce letošního června. „Diskutuje se také o možnosti rozdělit tyto ústavy do třech kategorií – od nejpřísnější, středně přísné až po lehčí zařízení,“ vysvětluje ministr.

Větší obrana proti agresorům

Po rozdělení volají ředitelé výchovných zařízení. Stejně jako po lepším zabezpečení v ústavech s přísnějším režimem. Pro vychovatele plánuje ministr Chládek po vzoru Slovenska také větší obranu proti agresorům v podobě statusu chráněné osoby. Útočníkovi hrozí vyšší tresty.

„Status chráněné osoby samozřejmě nezmění systém, ale může napomoci preventivním způsobem chápání role učitele a vychovatele,“ dodává ministr.

Slovenští učitelé získali postavení chráněné osoby před pěti lety. Jde ale spíše jen o preventivní opatření. Pokud ministerstvo školství nakonec nedostane požadované miliardy do rozpočtu, zůstane zřejmě jen u plánů. Úřad zřizuje 61 výchovných zařízení s celkovým rozpočtem více než dvě miliardy korun.

Petra Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme