Česká choreografie se představuje v USA. Boston Ballet zatančí podle Petra Zusky

Proslulý soubor Boston Ballet dnes uvede českou choreografii „D. M. J. 1953 – 1977“. Na hudbu Dvořáka, Martinů a Janáčka ji před deseti lety vytvořil Petr Zuska, umělecký šéf Baletu Národního divadla v Praze. Do svého repertoáru si toto dílo vybral ředitel bostonského souboru Mikko Nissinen. Petr Zuska je od konce dubna v Bostonu, aby dohlédl na poslední fázi příprav.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Petr Zuska

Petr Zuska | Foto: Jan Sklenář

K vytvoření choreografie „D. M. J. 1953 – 1977“ přispěly dva mimořádně silné okamžiky v životě Petra Zusky. „To léto předtím jsem byl v Izraeli a odešel jsem dokonce asi na půl dne do pouště,“ popsal Zuska začátek toho prvního.

V poušti prý měl zvláštní zážitek. „Měl jsem pocit, jako by najednou čas a prostor přestaly existovat, jak by se celé univerzum spojilo jenom do toho momentu, do mě, a já se zároveň prolnul do toho univerza,“ líčil Zuska.

Přehrát

00:00 / 00:00

O představení Petra Zusky, které zatančí Boston Ballet, i o příběhy, které choreografa inspirovaly, se zajímala redaktorka Marina Feltlová

Druhý výrazný moment, který se do choreografie zapsal, pochází už z období Zuskova dětství, kdy byl fascinován hřbitovy.

„Vždycky jsem koukal na ty náhrobky a četl iniciály nebo jména a letopočty a vždycky jsem si říkal, co ten člověk byl asi zač,“ přiblížil Zuska.

Pocity ze hřbitova byly prý zážitku z pouště, nebo třeba z vysokých hor, velmi podobné. „Najednou mi přišlo, že tenhle moment, vlastně potkání sama sebe, že to je možná i moment smrti,“ řekl Zuska.

„D. M. J. je zkratka nějakého jména. Pro mě je to holka, která umřela, když jí bylo 24, nespecifikovaná samozřejmě. A samozřejmě je tam i hříčka se slovy, že to je D. M. J., Dvořák, Martinů, Janáček,“ dodal choreograf.

Petr Zuska nejdříve odletěl do Bostonu jen na tři dny, aby udělal obsazení představení, poté se musel vrátit do Prahy, kde dokončoval premiéru České baletní symfonie II. Mezitím s tanečníky pracovali jeho baletní mistři Michaela Černá a Jan Kodet.

„Boston Ballet patří ke špičkovým světovým souborům – nejenom v Americe, ale i ve světě má už jméno. Oni se orientují hodně na klasiku, neoklasiku, ale bylo poznat, že přece jen některé věci pro ně v rámci toho repetrtoáru Petra Zusky nejsou úplně jednoduché,“ řekl Kodet.

Problém prý nebyl v technice, ale spíš v pojetí. „Oni spíš jsou schopni se hýbat tak jako sošně, je to formální, i když v určité estetice krásné, ale určitě nějaká tanečnost, jako dotáhnout to, je trošku obtížnější,“ doplnil Kodet.

Poslední přípravy před premiérou už proběhly pod dohledem choreografa Petra Zusky. Výsledek dnes poprvé budou moci ocenit i diváci.

Marina Feltlová, kov Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme