V Jihlavě má vyrůst nový most. Vyšel by na tři čtvrtiny ročního rozpočtu města

Nový most v Jihlavě, který má být součástí městského okruhu mezi výpadovkami na Třebíč a Znojmo, vyčerpá skoro celý roční rozpočet města a údajně ohrozí existenci výjimečného údolí. Lidé organizující protestní petici sice souhlasí, že je podobná silnice nezbytná, nelíbí se jim ale cena a případný dopad stavby na přírodu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sasovské údolí. Autoři petice se obávají, že jeho přemostění by vážně ohrozilo přírodu v rekreační lokalitě

Sasovské údolí. Autoři petice se obávají, že jeho přemostění by vážně ohrozilo přírodu v rekreační lokalitě | Foto: Petr Palovčík

„Most, který má být 250 metrů dlouhý a 50 metrů vysoký, je pro místní dopravu v Jihlavě naprosto mimo realitu,“ upozorňuje Stanislav Studnický.

Souhlasí s ním i další členka petičního výboru, Marie Nováková: „Člověk, který to myslí vážně s touto společností, nemůže souhlasit s tím, aby se ničila příroda.“

Plán přemostění Sasovského údolí naopak obhajuje jihlavský hlavní architekt Tomáš Lakomý. „Celá jižní část města je odkázána na Znojemský most. Pokud opravdu dojde k navýšení automobilů, tak dojde ke kolapsu celé dopravy v Jihlavě,“ vysvětluje.

Přemostění je v územním plánu Jihlavy od roku 2001. Naprostá většina zastupitelů pro plán zvedla ruku, naposledy v prosinci 2013. Autoři petice je ale následně do údolí zavedli a někteří zastupitelé změnili názor.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podrobnosti o přemostění Sasovského údolí zjišťoval redaktor Petr Palovčík

Milan Kolář z Krásné Jihlavy prý při schvalování věřil předloženým návrhům odborníků. „A nikoho možná nenapadlo, že přemostění údolí je vlastně nerozumné,“ dodává.

„Byl jsem překvapený, jak je to nádherný kousek země. Tak jsem si říkal, že není možné, abychom tam něco takového vybudovali,“ připojuje se zastupitel za ODS Martin Málek, který po návštěvě údolí dokonce podepsal i protestní petici.

Když se Málek se stavbou blíže seznámil, neuvěřil prý ani její ceně uváděné v územním plánu – 353 milionů korun. „Jednali jsme s lidmi, kteří těmto věcem rozumí, a ta stavba je odhadovaná na minimálně trojnásobek té ceny,“ zpochybňuje připravené podklady také Studnický z petičního výboru.

Nedaleko má být podobná komunikace

„V podrobnější dokumentaci může být cena jiná. Já doufám, že nižší, ale samozřejmě může být i trochu vyšší,“ připouští hlavní architekt Lakomý.

O 300 metrů dál, v podstatě podél městského okruhu, má přitom vyrůst tranzitní vnější okruh placený z rozpočtu kraje. Petiční výbor navrhuje ekonomické i ekologické spojení obou projektů.

Krajský a městský zastupitel Martin Hyský z ČSSD zná oba plány. „Rozhodně by k tomu měli odborníci říct své,“ myslí si.

Jestli politici odborníky osloví a budou společně s nimi hledat další varianty, se ukáže na zářijovém zastupitelstvu města Jihlavy, kde bude na programu opět územní plán.


Zvětšit mapu

Petr Palovčík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme