Policie vypsala tendr na zastavovací pásy. Piráty silnic bezpečně zabrzdí
Policisté chtějí přitvrdit v boji proti silničním pirátům. Policejní prezídium proto vypsalo výběrové řízení na zastavovací pásy, které dokáží ujíždějící auto bezpečně zabrzdit. Jak taková zařízení v praxi fungují, si strážci zákona prohlédli na mošnovském letišti u Ostravy.
Fiktivní pirát silnic jel rychlostí asi 60 kilometrů za hodinu.
Síť s hroty auto téměř přikovala k silnici. Řídil ho Lukáš, který si takovou jízdu vyzkoušel vůbec poprvé.
„Pocit byl asi takový, jako bych naplno sešlápl brzdový pedál, auto se dostalo do smyku. Zkoušel jsem kývat volantem, ani se to nehnulo, jelo to pořád rovně. Bylo cítit akorát mírné škubnutí a nic víc,“ popsal.
Vůz příliš daleko nedojel - z propíchnutých pneumatik totiž rychle unikl vzduch. „Dochází ke kontrolovanému vypuštění pneumatik, tudíž se neroztrhnou,“ vysvětlil technik Richard.
Pomocí poutek je možné zastavovací pás co nejrychleji hodit na silnici a také ho z ní okamžitě odstranit.
Bezpečnost pro posádku unikajícího vozidla nebo pro kolemjdoucí či ostatní řidiče na silnici je hlavní přednost jak pásu, tak sítě. „V autě můžou sedět nevinné oběti, děti, anebo oběti únosu, které nebezpečný řidič drží jako rukojmí,“ upozornil technik.
Zajistit s novými pásy větší bezpečnost je hlavní kritérium pro výběr nových zastavovacích prostředků.
„Sbíráme informace o různých druzích zastavovacích prostředků a budeme vyhodnocovat ty, které pro nás bude nejefektivnější a ty, které by také pro policisty a všechny zúčastněné osoby znamenaly nejmenší riziko,“ přiblížila Jana Macalíková z policejního prezídia.
Zkušenosti s agresivními řidiči má třeba ostravský šofér Petr. „Stalo se mi, že mě prostě vybržďoval. Nelíbilo se mu, že jsem jel v levém pruhu, protože jsem chtěl odbočovat,“ svěřil se.
Účinnější prostředky proti pirátům silnic na českých cestách jen uvítá. „Samozřejmě. Takoví tam nemají co dělat,“ dodal.