Němci přestali uznávat vzdělání české lodní školy v Děčíně. Absolventi obtížně hledají práci
Tři roky se učí nautiku, stavbu lodí, opravy motorů. 98 procent absolventů Střední školy lodní dopravy v Děčíně musí pracovat v Německu na Rýnu. Jinde dnes práci na nákladních lodích neseženou. Rýnská komise ale upravila pravidla a vzdělání z české školy přestala v roce 2011 uznávat. Z desítek plnohodnotných lodníků - takzvaných matrosů - se ze dne na den stali nekvalifikovaní plavčíci (německy deckmani). Pro ty ale práce v zahraničí není.
Marně ji hledá například čerstvý absolvent Jiří Ledvina: „Po matrosích je neustálá poptávka. Po deckmanech jednou za uherský rok.“
„Neuznaný matros je jediný důvod, proč ještě nemám práci. Jinak bych dávno pracoval. Je těžké najít si loď, kde nebudeme otročit jako plavčíci. Být tři týdny na lodi za 1500 eur nebo za 1000 je docela rozdíl.“
Děčínská škola lodní dopravy se proto okamžitě pustila do boje, aby získala od Rýnské komise akreditaci. Tu přitom desítky let před tím nepotřebovala. Za kvalitou svých studentů si ředitelka Jana Férová pevně stojí:
„Kluci mají odborné předměty - plavební zeměpis, elektriku, stavbu lodí, nautiku, učí se kotvit. Sledujeme to dlouhodobě, kolem 40 procent naši absolventů se v budoucnu stává kapitány.“
Co Rýnská komise škole vytýkala, popisuje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold: „V rámci auditu bylo doporučeno, aby škola zavedla výuku plavby pomocí radaru a kontrolovala, aby tato část praxe s radarem skutečně probíhala. Dále výtky směřovaly k tomu, aby se v rámci vzdělávacího programu zvýšil počet praktických hodin na lodi oproti například strojírenské praxi.“
Podle ředitelky by neměl být problém tyto věci při studiu zajistit a škola by tak s největší pravděpodobností mohla akreditací projít. Vzdělání by se tak mohlo absolventům znovu začít v zahraničí uznávat od ledna příštího roku.