Cyklisty na Tour čeká 'peklo', další etapu jim znepříjemní kamenné kostky
Tady nemůžu Tour de France vyhrát, ale velmi snadno ztratit naděje na její dokončení. To si před startem dnešní etapy uvědomují i favorité nejslavnějšího cyklistického závodu světa. Kromě 140 kilometrů po hladkých vyasfaltovaných silnicích je čeká i 15 a půl kilometru po cestách dlážděných velkými kamennými kostkami.
Peklo severu zažívali v této oblasti vojáci za první světové války, což připomíná i start v belgických Yprách. A rok co rok tu trpí cyklisté na klasice Paříž - Roubaix.
„Bude to peklo. Ze závodu Paříž – Roubaix se jede asi devět sektorů, to je trochu jiný závod. Tady se budou tlačit všichni,“ říká jeden z českých závodníků na letošní Tour de France Leopolad König.
Právě proto, aby se nic nestalo, se všichni budou chovat tak, že zvýší riziko nepříjemností. Čím blíže čelu pelotonu se cyklista pohybuje, tím méně soupeřů před ním může spadnout a tím menší je pravděpodobnost časové ztráty.
Kamenné polní a lesní cesty jsou ale také úzké a vyžadují speciální techniku jízdy.
„Je důležité snažit se jet vpředu, někomu vyhovuje jezdit po prostředku, já jezdím raději po kraji. Mám pocit, že je to pro mě lepší. Člověk si na kostky zvykne, myslím, že na nich jezdím docela dobře,“ říká Jan Bárta, který sbíral zkušenosti i při svých třech účastech na slavné klasice.
Mechanik z týmu NetApp Risto Usin českému cyklistovi speciálně pro tuto etapu upraví kolo.
„Obecně tam dáme stejné vybavení, jaké používáme pro Paříž - Roubaix. Někteří jezdci chtějí dvojitou omotávku řídítek, nebo jiné vychytávky. Třeba větší převodník,“ prozrazuje Usin.
König nezapomene ani na tradiční úpravu závodního stroje. Tmavou izolepou si zaslepí display cyklocomputeru. „Kdybych celý den viděl, jako moc mi tluče srdce, tak by mě to psychicky asi udolalo,“ dodal.