Na Labe v Píšťanech na Litoměřicku poprvé vypluje unikátní loď poháněná sluncem

V Píšťanech na Litoměřicku se poprvé vydá na Labe unikátní loď. Parta nadšenců pro svoje plavidlo nepotřebuje benzín ani vítr. Sestrojili říční loď poháněnou pouze sluncem. Je první v celé Evropě.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Unikátní solární loď SolerRiver 35

Unikátní solární loď SolerRiver 35 | Foto: Jan Bachorík | Zdroj: Český rozhlas

Vývoj a stavba plavidla trvala necelé tři roky. Unikátní loď, která je pokryta solárními panely, dostala název SolarRiver 35. „To číslo 35 znamená, že je to 35 stop dlouhá loď, takže má asi 10,7 metru,“ vysvětluje v píšťanské maríně duchovní otec lodi pan Miroslav Cink.

Loď je unikát nejen v Česku, ale i v celé Evropě. „Na tuto velikost a s určením jen do malých malebných kanálů je to absolutní unikát. Jsme asi první, kdo si troufnul postavit takovouto loď A to díky tomu, že neustále sledujeme moderní technologie,“ přiznává.

Přehrát

00:00 / 00:00

V Píšťanech na Litoměřicku se poprvé vydá na Labe solární loď SolerRiver 35. O unikátní plavidlo se zajímal redaktor Jan Bachorík

„Minimálně do konce zimy budeme testovat a vylepšovat. Na lodi se mnou pracuje i několik doktorů věd a ti už mají plány, jak všechno ještě do budoucna zlepšíme,“ dodává Miloslav Cink.

Několik dnů před prvním vyplutím na lodi finišují práce. „Já tady těsním boardlajnu, je to dost náročné na psychiku, protože to je přesná práce a člověk se u toho musí soustředit,“ popisuje Petr Bartoš.

Podle stavbyvedoucího Václava Duška je není SolarRiver 35 první loď, kterou společně s partou nadšenců staví. „Takže nemám strach, že až ji dáme na vodu, půjde ke dnu. Ale samozřejmě je tady plno věcí, které se musí sladit. A nějaké drobné nedostatky musíme odstranit během několika hodin,“ přiznává.

Unikátní solární loď SolerRiver 35 | Foto: Jan Bachorík

Na vývoji unikátního plavidla se podílel také Jaromír Marušinec, který se zabýval technologií solárního pohonu. „Mám už zkušenosti s elektromobily, jeden jsme také dělali, elektrickou Škodu Superb. A tady na lodi jsou vlastně dva takové elektrické Superby schované. Na každé vrtuli jeden,“ popisuje.

„Ale je tady ještě spousta věcí, které v autě nejsou. Například soláry, které vyrábějí elektřinu. Je to taková plovoucí solární elektrárna,“ dodává Marušinec.

Loď SolarRiver 35 na jedno nabití ujede loď až 100 kilometrů. Celému týmu v čele s Miroslavem Cinkem se tak podařilo zhmotnit myšlenku ekologického provozu, kterou chtějí dál rozvíjet.

Unikátní solární loď SolerRiver 35 | Foto: Jan Bachorík

Jan Bachorík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme