Značka Made in Czechoslovakia by mohla ožít, někteří její přínos zpochybňují
Kdysi známé označení Made in Czechoslovakia se možná dočká své renesance navzdory tomu, že společný stát Čechů a Slováků je minulostí. Dohodu na oživení federální značky dnes podepsaly Česká exportní banka (ČEB) a slovenská Eximbanka. Cílem je navázat na historické vazby zahraničního obchodu. Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar považuje rozhodnutí za nešťastné.
„Pravdou je, že spojení Made in Czechoslovakia má mimo Evropskou unii na mnoha takzvaných třetích trzích stále dobrý zvuk, takže informovat tamní obchodní partnery, že Slovensko a Česká republika jsou nástupnickými státy, samozřejmě ve většině případů neuškodí," připustil Radek Špicar.
Znovuzavedení označení používaného před rozpadem ale považuje za nesmyslné. Matoucí by podle něj především bylo, že by spojení odkazovalo na Československo, které už neexistuje.
O znovuzavedení označení Made in Czechoslovakia mluvila s Radkem Špicarem Jana Vondráčková
„To, co vaše výrobky v současné době prodá, je především kvalita, dobrý poměr cena výkon, přidaná hodnota, inovace a nikoli název teritoria,“ řekl Špicar.
Snahu o hlubší spolupráci mezi Českou exportní bankou a slovenskou Eximbankou přesto vítá. Těžit by z ní podle něj mohla především ČEB, která se v minulých letech i posledních měsících potýká s mnoha problémy.
Špicar vidí i prostor pro zlepšení spolupráce mezi českými a slovenskými firmami, která už ale podle něj v současnosti funguje velmi dobře.
Týkat by se mohla předávání informací o zajímavých teritoriích, obchodních příležitostech nebo doplňování zjištěných podrobností o obchodních partnerech na třetích trzích.
„To jsou určitě věci, na kterých spolupracovat lze. Dobře, že ta ambice existuje. Ale pokud by se to skutečně mělo týkat obnovení značky Made in Czechoslovakia, tak to považuji za naprosto zbytečné a nesmyslné,“ shrnul Špicar.