Učitelé nesměli tělesně trestat žáky už v 19. století, zkušenost však byla jiná
Pedagogická encyklopedie heslo rákoska vůbec nezná, v Národním pedagogickém muzeu v Praze ji však mají a i pamětníci potvrzují, že ji učitelé k trestání žáků používali. To přitom měli zakázané, stejně jako facky, tahání za uši a další tělesné tresty.
„Rákoska mě provázela celé dětství, a to nejen ve škole, ale i tatínek ji měl připravenou na kredenci,“ vzpomíná Zdeněk Svěrák.
Ten své zkušenosti promítl i do scénáře k filmu Obecná škola, kde rákoskou trestal své žáky přísný učitel Igor Hnízdo.
Žák Rosenheim ve filmu i opravdový Zdeněk Svěrák se už tehdy – krátce po druhé světové válce – bránili před učitelovou zlobou mantrou, že bít se nesmí. A měli pravdu. Jak říká historik Pedagogického muzea Jan Šimek, tělesné tresty byly nepřípustné dokonce už dlouho před tím.
„Je to paragraf 24 řádu školního a vyučovacího z 20. srpna roku 1870: Trestati dítě na těle není v nižádném případě dovoleno,“ cituje Šimek.
České školství bylo podle něj v tomto ohledu vůbec mimořádně pokrokové. Proti tělesným trestům ostatně vystupoval už „učitel národů“ Jan Ámos Komenský.
„Jen všecko dobrovolně, vzdáleno buď všecko násilí – už Komenský výslovně odmítal jakékoli tělesné tresty,“ říká Šimek.
Přísně se zakazuje...
Jedna věc je ovšem litera zákona a druhá každodenní realita.
„Pohlavkování, tahání za uši a za vlasy, bití a tlučení do hlavy neb do jiných nedůtklivých oudů a míst, bití lopatkou, bejkovcem a podobnými věcmi přísně se zakazuje,“ cituje Jan Šimek další paragraf z počátku 19. století. „Z toho výčtu vidíme, co všechno se v tehdejší škole dělo,“ podotýká historik.
I on sám má podobné zážitky – z doby o téměř dvě stovky let později. „Obávaná byla matematikářka, která vždycky volala: Ty tupče a fackovala obouruč zprava i zleva,“ líčí Šimek.
Ač s tím jako trestaný žák nesouhlasil, jako učitel občas sáhl ke zcela nepedagogickým metodám i Zdeněk Svěrák.
„Byly případy, kdy mě žák natolik vytočil, že jsem si ho vzal za dveře a tam jsem ho rukou ztrestal,“ přiznává.