V lese u Hrabyně vyrostl unikátní most. Okolní obce na něj čekají už řadu let

Je vysoký téměř 60 metrů a váží přes 3 tisíce tun. Tak vypadá unikátní most mezi Ostravou a Opavou, který dnes stavbaři z obou stran propojili. Stojí uprostřed lesa a už za rok na podzim se po něm projedou první řidiči. Výjimečný je nejen most, ale také celá nová silnice, která po dokončení odvede desítky tisíc aut z okolních vesnic.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Usazování mostní konstrukce na 107. kilometru D1 u Jihlavy | Foto: Hana Mikulincová

Obří most a také odvážný sen všech projektantů vyrostl přímo z lesa u obce Hrabyně. Je široko daleko jediný svého druhu.

„Přestože jeho půdorysná poloha je zakřivena, tak je vysouván – od Opavy zakřivená část a od Ostravy rovná část. Jeho hmotnost je 3293 tun oceli,“ prozrazuje za stavbaře Gavriela Šoukalová.

Přehrát

00:00 / 00:00

O unikátním mostu natáčel reportér Martin Knitl

Historie stavby nové přeložky silnice číslo 11 by vydala na knihu. Už se dá jen těžko spočítat, kolikrát se rušila a zase obnovovala, kolik ministrů dopravy se přijelo podívat a kolikrát se přepisovaly rozpočty.

Starosta sousední Velké Polomi Ludmila Bubeníková ze Starostů a nezávislých spoléhá na to, že už se na některých místech tato rychlostní silnice asfaltuje.

„První termín dokončení byl někdy v roce 2003, takže když se toho dočkáme v roce 2015, tak to bude bomba,“ říká se smíchem starostka.

Až do Ostravy se řidiči ještě nedostanou

Nadšení ale trochu brzdí Romana Šimáčková z Ředitelství silnic a dálnic. Až do Ostravy se po takzvané prodloužené Rudné v příštím roce auta ještě nedostanou.

„To jsme také chtěli zprovozňovat, bylo to v plánu zároveň s touto stavbou. Ale určitě se nám to nepovede zprovoznit zároveň,“ potvrzuje.

A stejně tak nepanuje zrovna idyla na opačné straně od mostu - přímo v Opavě, kde boj o obchvat na stejné silnici už připomíná evergreen.

„V letošním roce se už s realizací opavského obchvatu bohužel nezačne, protože se nestihlo výběrové řízení ze strany státu. V této chvíli se připravuje rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury a hlídáme položky, to znamená včetně obchvatu Opavy, Krnova,“ říká náměstkyně opavského primátora Pavla Brady ze Strany zelených.

Přeložka 1/11 vyvolává různé emoce, ale nedočkavost jasně vede. Hlavně tam, kde cesta zklidní dopravu. Zatím je tato klíčová spojnice Ostravy a Opavy pořád ještě stavbou v lese na dohled od krmelců a houbařů. Už za rok na podzim si kouzlo hrabyňských kopců vychutnají i řidiči.


Zvětšit mapu

Martin Knitl Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme