Jak dál s Opencard? Měla by napovědět předvolební debata z Prahy

Když se řekne Opencard, skoro každému se vybaví předražená plastová tramvajenka, která zatím neumí skoro nic z toho, co umět měla. Policie už deset měsíců prověřuje, za jakých okolností a kam se rozutekly stovky milionů korun, které pražský magistrát za kartu zaplatil. Co všechno se bude muset ještě kolem této karty vyřešit, tak i to bude téma podvečerní debaty Radiožurnálu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Opencard. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

Pokud chci často jezdit pražskou hromadnou dopravou a neplatit za každou jízdu mnohem dražšími lístky, nemám na výběr. Pražský Dopravní podnik mi nabízí jedinou možnost - pořídit si místo papírových kuponů červenou plastovou kartičku s názvem Opencard.

Názor cestující: „Protože si nemůžu zakoupit klasický roční kupon, tak jsem nucená k jediný věci - podepsat to. Bez toho Opencard nedostanu, a nemám jinou možnost jak fungovat.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Dosavadní vývoj kolem Opencard shrnul reportér Radiožurnálu Petr Sehnoutka

Pro většinu lidí se ale toho zase příliš nezměnilo. Například pro to, aby si koupili kupon, si vesměs stejně jako v minulosti musí stoupnout do fronty.

Názor cestující: „Mně to přijde úplně stejné. Já jsem si ji pořídila jenom kvůli tomu, že jsem věděla, že dřív nebo později budu muset.“

Ale tohle je jen špička ledovce. Daleko horší to bylo na straně, kam běžný uživatel neměl vidět. Teprve první audit společnosti Nexia ukázal, že karta je v porovnání s ostatními městy předražená, a navíc ani neumí to, co třeba plzeňská karta. Podle auditu pražská karta stála 887 milionů korun, a přestože měla fungovat i jako platební nástroj, tak z ní město nemělo žádný příjem.

Auditoři také upozornili, že nad projektem nemá magistrát kontrolu a město vyplácí milionové částky nad rámec smlouvy. Tyto závěry pak dál rozvíjelo například protikorupční sdružení Oživení.

„Ta první oblast byla zmařená investice ve formě nákupu 50 tisíc hybridních karet, které s velkou pravděpodobností už dále nebudou v projektu využity. Potom to byly pochybnosti o dvojité fakturaci některých služeb,“ říká Martin Kameník z tohoto sdružení.

Pokračovat by se dalo dál. Například včera toto sdružení řešilo se zástupci magistrátu otázku, proč město po dodavateli - firmě Haguess - nevymáhalo smluvní pokutu. Ta byla přitom nastavena hodně vysoko - za den prodlení 980 tisíc korun.

„To prodlení bylo celkově 229 dnů.“

Město ale podle mluvčího projektu Opencard Martina Opatrného žádné sankce uplatňovat nechce a nebude.

„K prodlužování termínů skutečně docházelo, ať už z důvodu poskytování součinnosti hlavního města, nebo nějakých drobných projektových záležitostí. Nedomníváme se, že by nutně musela vzniknout prodloužením termínů škoda, spíše naopak, dokázali jsem předejít některým budoucím problémům.“

Dodnes ale karta funguje jen jako tramvajenka. Může také sloužit jako průkazka do knihovny nebo při placení parkovného. To je ale vše. Jednání s Českými drahami o jejím využití na železnici krachla.

A kdyby vše fungovalo jak má, dnes už jsme mohli kartou platit i různé drobné výdaje - noviny, lístky a podobně. Kvůli této službě se přitom při pořizování karty upisujeme k tomu, že nám z ní město může strhnout peníze. Proč, když to ještě nefunguje?

„Karta Opencard neobsahuje žádné peníze, jsou na ní nahrané pouze kupony, a to buď na městskou hromadnou dopravu, nebo kupony na úhradu parkovného. Takže není technicky možné jakkoliv z karty Opencard cokoliv strhávat.“

„Tahleta podmínka je nastavena do budoucna, v momentě, že by se nám podařilo spustit elektronickou peněženku. To znamená, že by kartou Opencard bylo možné platit různé drobné platby.“

Už od loňského prosince se okolnostmi celé zakázky zabývá protikorupční policie. Práce jí trvá dlouho prý proto, že policisté musí prověřit i všechny subdodavatelské firmy zapojené v celém pavouku Opencard. A těch bylo několik desítek.

Podle sdružení Oživení ale mělo vedení města na kauzu reagovat samo. „Byl odvolán pouze ředitel odboru informatiky, ovšem vlastně politická odpovědnost vyšla do prázdna. Je to ukázka toho, jaká je u nás politická kultura,“ míní Kameník.

Minulý měsíc se město rozhodlo, že vypíše výběrové řízení na nového provozovatele kartového centra. Místo současné firmy Haguess chce pro Prahu pracovat zatím dalších 34 firem. Vítěze ale vybere až nové vedení města.

Petr Sehnoutka, Marika Táborská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme