Nepodceňujte školní svačiny, radí odborníci. Přesto si je pravidelně nosí jen málo dětí

Konec prázdnin a nový školní rok znamená pro žáky velkou změnu i v režimu stravování. Rodiče mají najednou menší kontrolu nad tím, jak děti jedí, a ty se tak často na jídle odbývají. Na důsledcích špatných stravovacích návyků se nutriční poradci i lékaři shodují - nadváha, cukrovka nebo další závažné zdravotní komplikace.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Příprava svačiny se Zdravou pětkou | Foto: Khalil Baalbaki

Svačina je podle odborníků pro dítě stejně důležitá jako snídaně nebo oběd. Přesto si ji v batohu do školy pravidelně nosí poměrně málo dětí, upozorňuje výživová poradkyně Veronika Březková.

„Je to většinou tak, že polovina studentů nebo žáků základní školy svačinu má jen občas, deset procent dokonce téměř nikdy. Podobně je to i se snídaní, a když potom snídaně a svačina chybí, tak má dítě hlad, je méně soustředěné a jeho výkonnost ve škole klesá.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Na školní svačiny se zaměřila reportérka Zuzana Plíšková

Dopolední jídlo by podle odborníků mělo vždy obsahovat nějaké ovoce nebo zeleninu a pak také pečivo nebo třeba jogurtový nápoj či jogurt. Velikost porce by nám měla stanovit velikost sevřené pěsti strávníka. Pečlivější jsou přitom v přípravě svačin rodiče dětí na prvním stupni základních škol.

„Dělám každý den svačiny, protože chci, aby děti měly zdravé jídlo. Holky nerady zkouší nové věci, takže většinou je to rohlík s máslem a se šunkou a k tomu rajče nebo paprika. Anebo jogurt s nějakýma křupkama,“ popisuje maminka malých školaček.

Některé školní jídelny se snaží vyjít vstříc rodičům tím, že nabízí nutričně vyvážené svačiny přímo ve škole. Tak jako brněnská jídelna na ulici Novolíšeňská.

„Děti si o velké přestávce u nás zajdou do jídelny, kde mají za 12 korun sklenici mléčného nápoje, k tomu mají čerstvé pečivo s pomazánkou, nějakou zeleninku nebo jogurt s loupáčkem. Prostě nabízíme takové pestré dopolední svačinky,“ upřesňuje ředitelka jídelny Růžena Žižlavská.

Rodiče by měli jít dítěti příkladem

Samozřejmě jsou děti, které vytrvale odmítají zdravější jídlo a svačiny pak bezradní rodiče nacházejí třeba hozené za postelí. Podle Veroniky Březkové je ale i v těchto případech na místě nerezignovat a nenechat dítěti jen peníze na jídlo, ať si vybere, cokoliv chce. Důležité je snažit se s ním domluvit a dojít k nějakému kompromisu.

„Čím větší máme problém s výživou dítěte a čím větší pozornost na dítě v oblasti výživy klademe, tak tím víc může být stresováno a odmítá různé potraviny. Mnohdy je lepší nechat ho být, ať si třeba samo vybere z nějakého švédského stolu, co by si dalo na snídani, nebo co třeba navrhuje, aby si vzalo na svačinku,“ doporučuje výživová poradkyně.

Pokud chceme, aby naše dítě zdravě rostlo, je třeba mít na paměti i jednu důležitou věc: dítě se učí nápodobou, a to mnohem lépe, než když mu dokola opakujeme, co a jak by mělo dělat. Pokud tedy třeba vidí, že prvním jídlem jeho rodičů je oběd, mnohem hůře ho přimějeme k tomu, aby snídalo.

Zuzana Plíšková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme