Řidiči se snaží přelstít modré zóny. Parkují tam, kde nejezdí 'kontrolní auto'

V centru Prahy se na podzim změní systém parkovacích zón. První městská část přejde na elektronický model, který platí od minulého roku například v Dejvicích nebo na Smíchově. Je to mimo jiné i proto, že podle Prahy 1 řidiči v posledních měsících začali častěji zajíždět do centra města a parkovat tam, kde nesmí. Myslí si totiž, že tam míň riskují pokutu než na nových zónách, které hlídá speciální kontrolní auto.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Městská policie Praha | Foto: Tomáš Adamec

V Kaprově ulici v centru Prahy parkuje na modré zóně asi 70 aut. Za jejich čelními skly by měla být buď platná parkovací karta, nebo takzvaný stírací los. U 20 z nich ale nic takového není. Tyhle auta tu podle předpisů nemají co dělat.

Narůstající počet neplatičů potvrdil i místostarosta Prahy 1 Richard Bureš. „Víme, že se rozšiřování zón, které proběhlo teď na Prahu 5, 6 a 8, negativně obrátilo proti Praze, protože když už lidé nemůžou zastavit v kruhu kolem, zkouší to v centru,“ vysvětluje.

Poslanec parkoval na zákazu stání. Odtažení považuje za nezákonné a chce si stěžovat

Číst článek

Za návratem aut do centra města podle něj stojí taky zpoplatnění parkování v obchodních centrech v okrajových částech Prahy. Řidiči tam svá auta už nemůžou nechat stát zadarmo tak jako dřív. „Víkend, kdy Černý most, Zličín, obchodní centra stáhla dolů závory a začala vybírat peníze, se projevil tak, že tady už od pondělí enormně narostla doprava. Všechno to byla mimopražská auta,“ dodává Bureš.

Nižší šance

V takzvaných starých zónách placeného stání, které fungují v Praze 1, 2, 3, a 7, kontrolují parkování strážníci. Denně zvládnou podle statistik zhruba 9000 aut. V nových zónách jezdí speciální auta, která jsou podstatně výkonnější. Každý den prověří až 30 tisíc registračních značek.

„Asi každý ví, že v centru města je extrémně málo strážníků. Potřebují se věnovat mnoha činnostem – noční hluk, davy turistů, teď začne fungovat protikuřácký zákon, takže všichni budou kouřit na ulici a dělat ještě větší hluk. Strážníků je tak málo, že nemají ani šanci kontrolovat to oprávnění,“ uvádí Bureš.

Šance, že řidiči dostanou pokutu za parkování ve starých zónách, je tak zhruba třikrát nižší, než kdyby auto nechali stát v Dejvicích, na Smíchově nebo v Karlíně, kde fungují zóny nové. Údaje městské policie zatím nepotvrzují trend, že by takzvaných černých řidičů v centru přibylo. Teď se zaměřují na oblasti, kam auta vytlačily nové zóny.

„Všichni, kteří tam neměli co dělat, se z těch zón ‚vyparkovali‘ a auta odkládají do přilehlých oblastí k novým zónám. Říká nám to jak počet přestupků, tak faktická situace v místě a stížnosti občanů,“ říká ředitel městské policie Eduard Šustr.

Další rozšiřování modrých zón čeká čtvrtou a devátou městskou část. Přesný termín zavedení ale zatím ještě není známý. Praha 1 chce navíc teď představit magistrátu návrh na sjednocení zón napříč městskými částmi. Rozdělení parkovacích míst podle barev by se mělo zjednodušit a umožnit řidičům parkovat i v těch částech, kde nebydlí.

Ondřej Jánoška Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme