lokomotiva

|Tomáš Jelen |Technologie

V Brně opravují kotel legendární lokomotivy. Šlechtična se na trať vrátí nejspíš v září

Specialisté v Brně opravují kotel legendární parní lokomotivy řady 475, které se přezdívá Šlechtična. Stotunový stroj tahal rychlíky po československých tratích bezmála pětatřicet let. Technici nyní musí vyměnit stovky kovových tyčí, které vyztužují dvojité stěny topeniště. Zpátky na kolej by se lokomotiva mohla vrátit v září.

České dráhy po prohrané arbitráži se Škodou Transportation podají žalobu

|Martin Karlík, Zuzana Petráňová |Zprávy z domova

České dráhy (ČD) se budou bránit proti prohrané arbitráži se Škodou Transportation žalobou u soudu. Uvedl to ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO. Dráhy mají podle rozhodčího soudu při Hospodářské a Agrární komoře zaplatit škodovce přibližně miliardu korun ve sporu o dodání lokomotiv. Firma je přitom dopravci dodala se zpožděním.

Legendární lokomotiva 'Bardotka' na českých kolejích v osobní dopravě končí

|Jaroslav Skalický, David Nyč - NEPOUŽÍVAT |Technologie

Jedna z nejpopulárnějších motorových lokomotiv na českých kolejích končí. Mezi strojvůdci i příznivci železnice v osobní dopravě je známá pod přezdívkou 'Bardotka', ale také jako 'Zamračená'. Posledních pár lokomotiv s typickým čelem a nezaměnitelným bubláním motoru bude jezdit o víkendech na trati Posázavského pacifiku už jen do poloviny prosince.

|Eva Kézrová, dab |Zprávy z domova

Díky číslování přejezdů na nich ubylo obětí nehod

Průměrně každých 1200 metrů kříží silnice železniční trať. Celkem to znamená více než 8000 přejezdů a tedy i kritických míst. Jen letos na nich zahynulo devět lidí, i když v posledních letech se počet tragických nehod na přejezdech snižuje i díky očíslování jednotlivých přejezdů.

Parní vlaky stojí kvůli sporům v depu, na historické jízdy vyráží náhradní vozy

|Petr Sehnoutka, Maňourová Anna |Technologie

Práce nadšenců, kteří strávili nad opravami historických vlaků stovky hodin, vychází nazmar. Desítka historických vozidel už od ledna stojí v depech. Jejich majitel Národní technické muzeum a provozovatel České dráhy totiž nejsou schopni dohodnout se na podmínkách provozu. Na historické jízdy tak místo parních lokomotiv musí vyrazit vlaky náhradní. To se samozřejmě nelíbí ani cestujícím.

|Jana Zemanová |Zprávy z domova

Drážní inspekce dala zelenou vjezdu lokomotiv Taurus na české tratě

Drážní úřad schválil nejrychlejší lokomotivy světa Taurus pro provoz na české železnici. České dráhy je chystají nasadit do provozu ještě před koncem roku. Předcházelo tomu několik let zkoušek, protože taurusy od firmy Siemens se potýkaly s podobným problémem jako pendolina: moderní lokomotivy totiž někdy ruší příliš citlivé zabezpečovací obvody na našich tratích. Rozhodnutí úřadu zatím není pravomocné. Účastníci řízení se proti němu mohou odvolat.