Vysokorychlostní vlaky nabízejí zajímavou alternativu budoucnosti

Lesklé pohodlné vlaky ve tvaru doutníku, které vás z Prahy do Brna převezou za hodinu? Navzdory mnoha smělým plánům to pořád v české kotlině vypadá spíš jako výjev z románů Julese Verna nebo filmů Karla Zemana, než realita, k níž bychom se aspoň přibližovali. To se ale rozhodně nedá říct o zemích jako jsou Francie, Španělsko, Německo nebo Itálie - tam do TGV, ICE a dalších vozů běžně nasedají i bohatí manažeři - v takových letadlech na kolejích se ztrácí zdejší status železnice jako dopravního prostředku pro chudé.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vlak TGV, max. rychlost: 575 km/h

Vlak TGV, max. rychlost: 575 km/h | Foto: Ivo Valent

V Praze v budově Senátu dnes právě tento model osvěží konferenci o vysokorychlostních železnicích. Rádio Česko je mediálním partnerem akce. Podle jednoho z jejích účastníků, ředitele Centra pro efektivní dopravu Petra Šlegra mají vysokorychlostní koridory výhody zejména na střední vzdálenosti.

Přehrát

00:00 / 00:00

Konferece o vysokorychlostních železnicích v Senátu. Ptáme se ředitele Centra pro efektivní dopravu Petra Šlegra.

„Rychlostní vlak nabízí lidem dvojnásobnou rychlost oproti osobnímu automobilu a poloviční oproti letadlu. Nabízejí tak zajímavý kompromis. Zmíněné parametry umožňují konkurenceschopnost této dopravy na vzdálenost do tisíce kilometrů,“ uvedl Šlegr a dodal:

„Navíc zmíněný druh dopravy je poměrně bezpečný a ekologický.“

Představy o výhodnosti vysokorychlostních tratí ale trochu boří nízkonákladové aerolinky, s čímž ale ne úplně souhlasí Šlegr. „Tyto představy boří jen částečně, jelikož vlak člověka dopraví od centra do centra, na rozdíl od letadla. To vše bez bezpečnostních kontrol. Navíc s rostoucí cenou ropy se konkurenční výhoda železnice bude zvyšovat.“

Podle Šlegra lze už nyní pozorovat nárůst cestujících na některých vysokorychlostních tratích. „Například mezi Paříží a Londýnem nebo Barcelonou a Madridem je podíl letecké dopravy kvůli provozu vysokorychlostních tratí minimální,“ uzavřel.

Tomáš Pavlíček, Lukáš Vincourek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme