Vysokorychlostní vlaky nabízejí zajímavou alternativu budoucnosti
Lesklé pohodlné vlaky ve tvaru doutníku, které vás z Prahy do Brna převezou za hodinu? Navzdory mnoha smělým plánům to pořád v české kotlině vypadá spíš jako výjev z románů Julese Verna nebo filmů Karla Zemana, než realita, k níž bychom se aspoň přibližovali. To se ale rozhodně nedá říct o zemích jako jsou Francie, Španělsko, Německo nebo Itálie - tam do TGV, ICE a dalších vozů běžně nasedají i bohatí manažeři - v takových letadlech na kolejích se ztrácí zdejší status železnice jako dopravního prostředku pro chudé.
V Praze v budově Senátu dnes právě tento model osvěží konferenci o vysokorychlostních železnicích. Rádio Česko je mediálním partnerem akce. Podle jednoho z jejích účastníků, ředitele Centra pro efektivní dopravu Petra Šlegra mají vysokorychlostní koridory výhody zejména na střední vzdálenosti.
Konferece o vysokorychlostních železnicích v Senátu. Ptáme se ředitele Centra pro efektivní dopravu Petra Šlegra.
„Rychlostní vlak nabízí lidem dvojnásobnou rychlost oproti osobnímu automobilu a poloviční oproti letadlu. Nabízejí tak zajímavý kompromis. Zmíněné parametry umožňují konkurenceschopnost této dopravy na vzdálenost do tisíce kilometrů,“ uvedl Šlegr a dodal:
„Navíc zmíněný druh dopravy je poměrně bezpečný a ekologický.“
Představy o výhodnosti vysokorychlostních tratí ale trochu boří nízkonákladové aerolinky, s čímž ale ne úplně souhlasí Šlegr. „Tyto představy boří jen částečně, jelikož vlak člověka dopraví od centra do centra, na rozdíl od letadla. To vše bez bezpečnostních kontrol. Navíc s rostoucí cenou ropy se konkurenční výhoda železnice bude zvyšovat.“
Podle Šlegra lze už nyní pozorovat nárůst cestujících na některých vysokorychlostních tratích. „Například mezi Paříží a Londýnem nebo Barcelonou a Madridem je podíl letecké dopravy kvůli provozu vysokorychlostních tratí minimální,“ uzavřel.