Hubbleův teleskop objevil dosud nejstarší galaxie, vzdálené 13 miliard let

Hubbleův teleskop se ponořil tak hluboko do historie vesmíru, jako ještě nikdy předtím. V temné hloubce více než 13 miliard let vědci objevili 7 dosud neznámých galaxií. Jedna z nich je prý jen o 380 milionů let mladší než celý vesmír.

Nejnovější snímek z Hubbleova teleskopu

Nejnovější snímek z Hubbleova teleskopu | Zdroj: Reuters

Zatím nejstarší a nejvzdálenější známé galaxie vypovídají o tom, jak vypadaly první okamžiky vesmíru v takzvaném období temna, kdy se ochlazující mraky vodíku shlukovaly a začínaly hořet, z čehož vznikly první hvězdy.

„Náš vesmír, a to dnes už víme velmi spolehlivě, vznikl zhruba před 13 miliardami a 770 miliony roky, a ty galaxie vznikly krátce poté. Odhaduje se, že nejmladší jsou staré jen 350 milionů roků, to znamená, že v prvních několika procentech věku vesmíru už existovaly hvězdy a také se formovaly do útvarů, kterým říkáme galaxie,“ vysvětlil ve Večerním Radiožurnálu ředitel brněnské hvězdárny a planetária Mikuláše Koperníka Jiří Dušek.

Hostem Večerního Radiožurnálu byl ředitel brněnské hvězdárny a planetária Mikuláše Koperníka Jiří Dušek

Zatím snímky z teleskopu pouze ukazují, že zmíněné objekty vůbec existovaly, ale neví se nic o tom, jak vypadají nebo jaké mají vlastnosti. Galaxie jsou na fotografiích sotva znatelné. Přesto jde podle Duška o unikátní objev, protože donedávna neměli vědci ani představu o tom, jak hvězdy a galaxie vznikají.

Hubbleův teleskop se tímto pozorováním zřejmě dostal na hranici svých možností, přestože je nejlepší, nejmodernější a nejdražší vůbec. „Celková doba expozice záběru, na kterém jsou prastaré galaxie, trvala 22 dní, nebylo to však v jednom kuse, ale na oblohu se zaměřil v průběhu posledních deseti let,“ zmínil Dušek.

Teleskop navíc funguje už 22 let a měl také několik poruch. Mluví se proto o jeho nástupci, který by měl startovat kolem roku 2018, ale už dnes má zpoždění. Může za to konec éry raketoplánů.

„Hubbleův kosmický dalekohled měl jednu velkou výhodu, že k němu mohl zaletět raketoplán a kosmonauti mohli provést upgrade techniky, takže dalekohled fungoval jako jakási stavebnice. Dnes už je jasné, protože americké raketoplány nelétají, že žádný další upgrade Hubbleova kosmického dalekohledu nebude a pravděpodobně za pár roků shoří v zemské atmosféře," uzavřel Dušek.

Hubbleův teleskop | Foto: ČTK