Auto v depozitu úřad nenávratně vymaže, pokud majitel nenahlásí místo a účel vyřazení
Až tři čtvrtě milionu aut v registru vozidel jsou takzvaně mrtvé vozy. Není totiž jasné, kdo je jejich majitelem anebo jestli ještě vůbec existují. Přísnější podmínky pro registrace proto umožňují po určité době taková auta nenávratně vymazat. Opětovně je přihlásit už pak nebude možné. Zatímco na dokončení polopřevodu mají řidiči čas do prázdnin, u aut v depozitu je lhůta do konce roku.
Petr z Brna má registrační značky dvou aut v depozitu už od roku 2010. Veterána zatím stále opravuje a druhé auto má v garáži na soukromém pozemku.
Může se stát, že mu úřad kvůli novému zákonu auta vyřadí z registru, záleží však na tom, co udělá. Pokud nic, pak o auta opravdu může nenávratně přijít, protože je má v depozitu déle než rok a půl. Ale stačí zajít na úřad.
O podmínkách, za jakých může mít majitel vozidlo dál v depozitu, informovala redaktorka Eva Kézrová
„Musí do konce roku nahlásit místo a účel, za kterým má vozidlo vyřazené z provozu,“ přibližuje povinnost majitelů aut v depozitu ředitel odboru provozu silničních vozidel ministerstva dopravy Josef Pokorný a zároveň upozorňuje, že kdo to neudělá, může se s autem rozloučit:
„Vozidlo se do 1. ledna 2016 nevratně z registru vozidel vyřadí formou zániku. Takže každý, kdo měl delší dobu vozidlo v depozitu, musí nahlásit místo a účel.“
Auto sice majiteli fyzicky zůstane, ale ztrácí technickou způsobilost a už nemůže dostat nové registrační značky. Dá se tak jen prodat na náhradní díly nebo ekologicky zlikvidovat.
Více štěstí v tomto směru mají řidiči, jejichž auto je v depozitu kratší dobu než 18 měsíců. Pokud do konce roku místo a účel odstavení nenahlásí, pak je čeká pouze pokuta až 50 tisíc korun. Mnozí motoristé si proto raději ještě před koncem roku vyzvedli na úřadě registrační značky, tak jako třeba motorkář Jan Babka:
„Těch informací nebylo moc a byly nejasné. Motorku jsem tedy z depozitu vyndal, abych předešel nějakým budoucím nepříjemnostem.“
ČOI loni odhalila 81 vzorků pohonných hmot, které nevyhověly normám
Číst článek
I díky tomu se počet aut v depozitu o třetinu snížil na současných 420 tisíc. Mnohá auta už ale fyzicky ani neexistují, přesto v registru zůstávají. Při překročení maximální povolené doby dříve neexistovala možnost pokuty anebo dokonce vyřazení auta z registru. To se teď mění, ale zároveň se podle Pokorného ruší časové omezení.
„Nově už není omezená délka vyřazení vozidla z provozu, pokud mám vozidlo řádně zabezpečeno,“ dodává Pokorný.
Podmínky pro vyzvednutí značek zůstávají stejné - auto nebo motorka musí mít povinné ručení a hlavně platnou technickou prohlídku. A to je potřeba hlídat, protože jak ví i Jan Babka, může to být problém:
„Motorka neměla registrační značky, nemohla tedy na silnici. Proto jsem jí musel nechat odtáhnout na STK, aby mi udělali kontrolu a pak teprve zajít na úřad. Odtah nebyl úplně levnou záležitostí.“
Zatímco odevzdání značek stojí 50 korun a vyzvednutí je zdarma.