Billboardy poblíž dálnic končí. Pár dní před zákazem se objevily vlajky na protest

Poslední čtyři dny mají majitelé billboardů na to, aby odstranili reklamní poutače z okolí dálnic a silnic prvních tříd. Od září tam nesmí být a silničáři je začnou podle nového zákona likvidovat. Budou mít hodně práce.

Praha/Brno Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice zaplavily billboardy s českou vlajkou – majitelé tak protestují proti jejich odstranění | Foto: facebooková skupina: DOPRAVNÍ-OMEZENÍ.cz

Billboardů je kolem dálnice D1 nepočítaně. K tomu ještě několik reklamních cedulí na mostech. Největší koncentrace je na výjezdu a příjezdu do Prahy, kde se billboardy dají těžko spočítat nebo dokonce rozeznat, na co poukazují.

Zákaz billboardů? I kdyby zachránil jediný lidský život, stojí to za to, myslí si pracovník BESIPu

Číst článek

Nejčastěji se objevují reklamy na kulturní akce, obchody a čas od času i reklama s politickou stranou, Jízdu narušují například bannery, které nejsou srozumitelné na první pohled nebo jsou napsané nečitelným písmem, případně ty, které stojí v protisměru.

Z konce billboardů není šťastná například Marie Chlupová z motelu, který na dálnici má reklamu. „Lidi si nás díky tomu všimli,“ říká.

Billboardy mizí z dálnic

Nový zákon, který začne platit v září, kolem dálni a silnic první tříd určuje ochranná pásma. Stát je pak odstraní z míst, kde reklamy zůstanou. Billboardy mohou nově stát nejblíže 250 metrů od dálnice. Konec reklam se dotkne státních pozemků i těch soukromých, netýká se naopak billboardů ve městech. Odborníci upozorňují, že pozice některých billboardů ve městech často vede k tomu, že řidič přehlédne značku.

„Tohle se dá řešit normální dopravní značkou s upozorněním na parkoviště a restauraci. Především takoví, co vyjedou jen jednou za čas se místo věnování dopravě koukají na billboardy,“ nesouhlasí řidič kamionu Rostislav Bechyňský.  

Při cestě z Prahy do Brna se billboardům ale nevyhnout nedá. Nejvíce jich je kolem 180. kilometru. A cestou narazíte i na takové reklamní zajímavosti, jako je hned vedle dálnice postavená plachetnice, která nese reklamu na místní firmu na výrobu lodí. A 'billboardový les' je u dálničních křižovatek jižně u Brna.

„Pět let ti vlastníci mají informaci, že je třeba to odstranit,“ říká Radiožurnálu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Podle něj začnou silničáři od začátku září vyzývat majitele billboardů, aby je zlikvidovali. „V případě že to neudělají, tak máme 15 dní na to, abychom v této lhůtě reklamní zařízení zakryli a potom je odstranili."

Odstranit všechny billboardy tak bude i podle mluvčího Rýdla náročné. „Mluvím o dálnicích, kterých máme 1222 kilometrů, ale silnic první třídy máme 5800 kilometrů. To znamená, že obsáhnout takto celou republiku – nelze očekávat, že bychom to udělali ze dne na den.“

S regulací billboardů nesouhlasí Svaz provozovatelů venkovní reklamy. Podle jeho prezidenta Marka Pavlase je zákaz v rozporu se svobodou podnikání a se zdravým rozumem.

Vlajkový protest

Dálnice v poslední době navíc zaplavily billboardy s českou vlajkou. Stojí za nimi reklamní firma Czech Outdoor, jež spadá pod společnost BigBoard. Provozovatelé se tím chtějí bránit odstranění billboardů.

„Záměr je jednoduchý, z legislativy se nesmí odstraňovat česká vlajka, protože to je státní symbol. Jestli to vyjde, nebo nevyjde, je věc druhá. V legislativě není popsáno, jak soukromý subjekt může, nebo nemůže nakládat se státním symbolem,“ řekl pro server Lidovky.cz Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu.

Server iROZHLAS.cz se ohledně vlajek snažil kontaktovat Marka Pavlase, prezidenta Svazu provozovatelů venkovní reklamy a šéfa společnosti BigBoard. Na zprávy nijak nereagoval. Stejně tak byla kontaktována i ředitelka agenturního prodeje společnosti BigBoard Dana Svobodová. Ta nechtěla nic komentovat s tím, ať se obrátíme na Pavlase.

Skupina 17 senátorů se kvůli zákazu billboardů u dálnic a silnic první třídy obrátila na Ústavní soud (ÚS). Navrhuje zrušit část novely zákona o pozemních komunikacích. Návrh je dostupný na webu ÚS. Za senátory jedná Václav Chaloupek (Občané patrioti), návrh na zrušení části zákona si nechali zpracovat od advokáta a bývalého ústavního soudce Stanislava Balíka. Právní úprava podle nich porušuje principy právní jistoty a zákaz retroaktivity, dále zasahuje do práva na podnikání a ocitá se v rozporu s mezinárodní ochranou investic.

Tomáš Jelen, Filip Titlbach, Daniel Zach, jra Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme