Inspektoři ČOI už obchodníkům uložili první pokuty
V Česku začaly výprodeje téměř okamžitě po Štědrém dni. Do obchodů se kromě zákazníků vypravili i pracovníci České obchodní inspekce, kteří už stihli udělit první pokuty.
Od roku 2006 si obchodníci musejí dávat na klamání zákazníků větší pozor, pamatuje na to zákon, který jejich chování upravuje.
„Naši inspektoři se setkávají s klamavými obchodními praktikami, i když naprostá většina obchodníků zákony dodržuje. Jiní bohužel hledají prostřednictvím výprodejů způsob, jak neztratit krok s konkurencí a ještě na tom vydělat,“ říká mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová.
Inspektoři se setkávají nejen s klamavými praktikami jako jsou fiktivní slevy, ale i s nepřehlednými cenami po slevě nebo různými procentními slevami bez jejich konkrétního vyčíslení.
I spotřebitel se může setkat se situací, kdy je ke stávající ceně klamavě připsána nadsazená cena původní, aby měl pocit, že cena zboží je výrazně nižší, přestože se nesnížila ani o korunu.
Česká obchodní inspekce už letos obchodníkům pokuty udělila. „Na místě byly uděleny pokuty pouze za méně závažné zjištění. Větší zjištění se sankcionují ve správném řízení a to má svůj čas," uvádí Fléglová.
ČTĚTE TAKÉ: V Belgii začínají zimní výprodeje. Belgičané šetřit nebudou
Zákon za nepoctivost při prodeji nebo za klamavé obchodní praktiky umožňuje uložit pokutu až do výše 5 milionů korun.
„Z pohledu drobného prodejce je to pokuta téměř likvidační. Jakákoli pokuta není lhostejná ani velkému obchodu nebo řetězci. My můžeme takové pokuty ukládat i opakovaně. V reálu jsou ty pokuty podstatně nižší. Pohybují se v řádově tisících, desetitisících, maximálně ve stotisících,“ dodává Fléglová.