Mapa odtahů v Brně: Objevte nejrizikovější místa

Na unikátních datech městské policie ukazujeme, na jaké adrese, v jaký den a v kolik hodin se v Brně odtahují špatně zaparkovaná auta. Podívejte se na nejrizikovější ulice a křižovatky. Zjistěte, jak často strážníci odvážejí špatně zaparkovaná auta ve vašem okolí. Objevte zvyklosti, kterými se řídí.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Za 16 měsíců odtáhli brněnští strážníci 8 tisíc aut | Foto: Jan Boček

Ulice kolem Veveří v posledních letech ožily; bytovou čtvrť doplnila hustá síť hospod, kaváren a malých obchodů. Pro místní má ovšem pestrost nepříjemný vedlejší efekt: nouzi o parkovací místa a v důsledku toho nejvíce odtažených aut v Brně. Za šestnáct měsíců loňského a letošního roku, pro které máme k dispozici data, odsud městská policie odvezla přes dva tisíce aut.

Celkem brněnští strážníci nařídili mezi loňským červnem a polovinou letošního září 7956 odtahů. Při ceně za odtah 1920 Kč zaplatili řidiči 15,3 milionu. K tomu je třeba přičíst pokuty za špatné parkování, které se mohou pohybovat od odpuštění trestu do dvou tisíc korun. V databázi chybí odtahy při blokovém čištění, jde pouze o auta, která překážela běžnému provozu. Důvod je ten, že každou databázi spravuje někdo jiný - blokové čištění má na starosti městská akciová společnost BKOM, její data k dispozici nemáme.

Brněnští strážníci odtáhli za 16 měsíců osm tisíc aut. Nejčastěji ze Starého Brna

Číst článek

Podívejte se nyní na mapu míst, odkud se v Brně odtahovalo. Většinu odtahů jsme na mapě vykreslili s přesností na ulici a číslo domu. Pouze u malé části záznamů, jako je "Benešova-Tuzex", jsme si museli vystačit s ulicí.

Tlačítkem v levém horním rohu přepínáte, zda budete kliknutím a tažením myši posunovat mapu nebo označovat oblast. V pravém sloupci pak můžete kliknutím vybrat hodinu, den nebo důvod odtahu, který chcete prozkoumat podrobněji. Při přiblížení mapy se objeví konkrétní adresy s počtem odtahů, ty můžete tlačítkem vpravo nahoře sdílet v sociálních sítích.

Údolní, Veveří a Gorkého

Vůbec nejrizikovější brněnskou ulicí je Údolní, stačí jí na to krátký úsek mezi Komenského náměstím a Obilním trhem. S přibližně 870 odtahy dominuje celému městu. V okolí ji doplňuje spodní část Veveří s přibližně 550 odtahy a Gorkého s 200 odtahy. Kromě velkých ulic se v této části města strážníci soustředí na stání v křižovatce nebo na přechodu.

Přesné důvody se ovšem z databáze městské policie nedozvíme - přes 90 procent odtahů je evidováno pod nejobecnějším paragrafem, který můžeme přeložit jako "zákaz zastavení nebo stání". O skutečných příčinách odtahů tedy nevíme téměř nic, a pokud chceme lépe pochopit práci strážníků, nemáme šanci. Přitom nejde o nic světoborného, stejná evidence v Praze nabízí podrobnější charakteristiky.

Pekařská, Hybešova a Václavská

Další frekventovanou částí města je oblast mezi Pekařskou (asi 800 odtahů), Hybešovou (600 odtahů) a Václavskou (150 odtahů). Je zde i konkrétní adresa, ze které bylo odtaženo nejvíce aut: nenápadný dům na Vodní 32. Podle záznamů městské policie odsud bylo za 470 dní odtaženo 420 aut. Enormní číslo ukazuje na limit dostupných dat - jsou jen tak přesná, jak pečliví jsou strážníci v kabině odtahového auta.

Vodní 32, adresa s největším množstvím odtažených aut v Brně. | Foto: Jan Boček

Co naopak data ukazují velmi přesně, je střídání směn. V celodenním cyklu chybí záznamy mezi šestou a sedmou hodinou večerní, kdy se zřejmě střídají posádky odtahových aut. Podobnou mezeru najdeme v jiných částech města mezi šestou a sedmou ranní. Lehce se rýsuje i pauza na oběd mezi polednem a druhou hodinou odpolední a víkendové směny, kdy se počet odtahů v Brně sníží zhruba na třetinu.

Historický střed, Biskupská

V historickém centru města se odtahuje poměrně střízlivě. Zajímavé jsou parametry 170 odtahů na Biskupské ulici pod Petrovem. O větší část odtahů se stará noční směna, nejvíce se odtahuje mezi devátou a desátou hodinou večerní, často v sobotu. Výjimečně v databázi vidíme i důvod odtahů: většinou jde o nutnost ponechat volné tři metry šířky pro každý jízdní pruh. Tedy přestupek, který můžou řidiči jen těžko kontrolovat. Odtahy na Biskupské navíc kontrastují s vedlejší Starobrněnskou, kde ve stejnou noční dobu narazíte na šňůru zaparkovaných aut. Na ní se přitom za šestnáct měsíců odehrál jediný odtah.

Jugoslávská a Merhautova

Ještě zajímavější je sledovat nočních odtahy v prostoru daleko od centra - mezi Jugoslávskou a Merhautovou. Ze dvou stovek odtahů se drtivá většina odehraje za tmy. První maximum je mezi 23. a 1. hodinou, další mezi 3. a 5. hodinou. Co v mapě neuvidíte, jsou série odtahů v průběhu jediné noci. Odtahové vozidlo kopíruje jeden blok domů a "vyzobává" špatně zaparkovaná auta. Dalšími místy, kde se odehrávají pravidelné noční odtahy, jsou ulice kolem Kotlářské, Jiráskovy a Gorkého, roh Grohovy s Údolní a Grohovy se Stojanovou, roh Skácelovy s Vodovou nebo blok domů mezi Cihlářskou a Botanickou.

Jih, východ a odtahové parkoviště

Špatné parkování se prakticky netýká jihu a východu Brna, kde najdeme zhruba stovku odtahů. V této části města - na Masné - přitom leží hlavní odtahové parkoviště. Strážníci tedy zřejmě nejsou motivováni blízkostí odtahu, spíš jezdí do centra města "najisto".

Odtahuje se každé páté špatně zaparkované auto

K dispozici máme i databázi všech přestupků, kterými se strážníci zabývali ve stejném období. Můžeme tedy zasadit odtahy do širšího kontextu. Za prvé jsme schopni určit, kolik pokut městská policie vydala za špatné parkování celkem: za šestnáct měsíců to bylo přibližně 42 tisíc lístků za stěračem, odtahů máme 8 tisíc. Špatné parkování tedy vede k odtahu zhruba ve 20 procentech případů.

Kromě toho se můžeme podívat, jakou část práce městské policie tvoří dopravní přestupky. Dohromady strážníci řešili 134 041 přestupků, z toho 120 151 dopravních. Podíl dopravní agendy je tedy kolem 90 procent.

Městská policie funguje v řetězci odtahů pouze jako zadavatel. Vykonavatelem odtahů je městská akciovka BKOM. Část odtahů vykonává vlastními silami, část deleguje na soukromou společnost Zdeněk Černý. Tématu se budeme věnovat podrobněji, jakmile získáme data o odtazích při blokovém čištění.

Marcel Šulek, Jan Boček, Jan Cibulka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme