Brno platí své firmě BKOM za odtahy 42 milionů ročně. Kvůli vysokým nákladům loni město zdvojnásobilo odtahový poplatek řidičům. Za ztrátou je spíš systém, kde si firma odtahováním komplikuje život.
Najít večer v Praze místo na parkování je často nadlidský úkol. Navíc některá z těchto míst zabírají auta, která na první pohled vypadají, že s nimi léta nikdo nejel. Místním tato vozidla vadí.
Na unikátních datech městské policie ukazujeme, na jaké adrese, v jaký den a v kolik hodin se v Brně odtahují špatně zaparkovaná auta. Podívejte se na nejrizikovější ulice a křižovatky. Zjistěte, jak často strážníci odvážejí špatně zaparkovaná auta ve vašem okolí. Objevte zvyklosti, kterými se řídí.
Zákazy zastavení a vyhrazená parkoviště. Tak se dají shrnout důvody, proč strážníci v Teplicích odtahují. Počtem odtahů na obyvatele se pak město příliš neliší od Prahy.
Více než třetinu špatně parkujících aut odváží vozidla brněnských odtahových služeb ze Starého Brna. Vyplývá to ze statistik městské policie a ze zjištění datového týmu Českého rozhlasu, který zpracoval přehlednou webovou aplikaci. Lidé si v ní mohou dohledat právě třeba počet a příčiny odtahů v jednotlivých ulicích města.
Strážníci v Teplicích jsou k neukázněným řidičům ve srovnání s jinými českými městy mírní. Neměří rychlost, už téměř nepoužívají botičky a špatné parkování často řeší jen domluvou. Přesto i je nejvíc zaměstnávají právě dopravní přestupky. Za poslední rok a čtvrt nechali řidičům odtáhnout 1200 aut. Jak zjistil tým datových žurnalistů Českého rozhlasu, nejčastěji tak trestají řidiče v lázeňské zóně - a to když vůz stojí na zákazu nebo příliš blízko přechodu.
Pražští strážníci ročně odtáhnou přes dvacet tisíc aut, většinou z modrých zón. Právě dopravní přestupky městská policie řeší nejčastěji, jen ve dvaceti procentech se zabývá přestupky proti veřejnému pořádku. Pražští politici chtějí změnu, o podrobnostech budou jednat se šéfem městských strážníků Eduardem Šusterem.
Jaké jsou nejčastější příčiny odtahů ve vaší čtvrti či ve vaší ulici? Které dny v týdnu a v kolik hodin se odtahuje nejvíce aut? Odpovědi najdete v přehledné aplikaci.
Policie bude zřejmě moci odtahovat auta, která parkují na místech pro rezidenty, stejně jako dosud. Senát totiž odmítl návrh poslance Stanislava Humla z ČSSD, že by policie musela nejdříve nasadit botičku. Odtáhnout auto by mohla až v případě, že by se motorista do 24 hodin nepřihlásil. V praxi by to znamenalo, že by nebylo možné odtahovat vozidla poslanců ani senátorů - těm zákon zakazuje botičku nasadit.
Sněmovna přijala pozměňovací návrh novely silničního zákona, který ztěžuje odtahování aut policií. V praxi ovšem tato změna znamená, že špatně zaparkované vozy poslanců a senátorů nebude možné odtahovat vůbec. Návrh teď míří do Senátu.
Poslanci chtějí zabránit tomu, aby jim policie nechala odtahovat jejich auta z parkovacích zón vyhrazených pro rezidenty. Navrhují změnit zákon tak, aby jejich vozidla nebylo možné odtáhnout, pokud nebudou bránit provozu. Sněmovní hospodářský výbor na podnět Františka Laudáta z TOP 09 doporučil změnu vložit do projednávané novely zákona o provozu na pozemních komunikacích.
Každoročně řada řidičů doplatí na svoji zapomnětlivost při blokovém čištění ulic. Auto zůstane stát tam, kde nemělo, a strážníci ho nechají odtáhnout na odstavné parkoviště. Tábor ale nyní jako třetí město v republice a první na jihu Čech přichází s novou službou, která majitelům aut pošle zprávu, aby vůz přeparkovali.
Dvěma studentům z Uherskohradišťska ještě nikdy auto neodtáhli. Přesto se rozhodli pomoci řidičům, kteří doplatili na svou zapomnětlivost při blokovém čištění ulic. Vymysleli speciální službu, jež s předstihem na riziko odtažení auta upozorňuje. V Brně má už stovky uživatelů.
Jarní čištění ulic, které v těchto dnech probíhá ve většině českých měst, se může majitelům aut prodražit. Pokud nechají vůz i přes zákaz zastavení před svým domem, musí zaplatit náklady za odtah a hrozí jim i pokuta od strážníků. Třeba v Praze teď odtahuje Správa služeb kvůli úklidu po zimě i víc než 30 aut denně.
Vrak Costy Concordie odveze k sešrotování obří polo-ponorná loď Dockwise Vanguard. Zakázka, kterou získala nizozemská společnost Royal Boskali. Má hodnotu asi 30 milionů amerických dolarů, tedy přes půl miliardy korun.
Po celé republice začala města s jarními úklidy. Pokud při čištění silnic služba odtáhne auto, musí ho po skončení prací zase vrátit zpátky na místo. V Ústí nad Labem stojí takový zpětný odtah 3500 korun.
Pokud někomu při čištění ulic odtáhnou auto, měli by ho po skončení úklidu vrátit zase zpátky. Ne všude je to ale pravidlem a navíc to nemusí být výhra. Města v Ústeckém kraji se totiž k rozhodnutí Ústavního soudu staví různě. Například v Chomutově nebo v Děčíně auta raději vůbec neodtahují.
O tři týdny později oproti plánu – kvůli zimě – zahájily služby města Pardubic jarní blokové čistění ulic. Pro občany to znamená sledovat informační tabule a včas přeparkovat své auto, které by úklidu bránilo.
Řidiči v Táboře by si dnes měli dát pozor na to, kde parkují. Ve městě totiž začíná jarní čištění ulic a městská policie v této souvislosti varuje před odtahy aut.
Kraje a obce se připravují na jarní úklid komunikací. Zbystřit by proto měli všichni řidiči, kteří na ulicích parkují svá vozidla. Pokud je totiž i přes výzvu včas neodklidí, může je vlastník komunikace nechat odtáhnout.
Pražský magistrát podává stížnost na rozsudek Nejvyššího soudu. Nelíbí se mu, že by měl vracet zpět na svá místa odtažená auta. Informuje o tom server iHned.cz. Rozhodnutí se sice netýká těch vozů, které byly odtažené z důvodu spáchání dopravního přestupku, přesto by platnost rozsudku Nejvyššího soudu znamenala pro odtahové firmy velký zásah.
Organizace, které spravují ulice, musí vracet auta odtažená kvůli čištění zpět. Rozhodl o tom Nejvyšší soud, když řešil případ ženy, které v roce 2005 odtáhli v Praze nepojízdný vrak auta na parkoviště Jinonicích. Zůstalo tam téměř dva roky a Správa služeb hlavního města Prahy pak chtěla po ženě parkovné přes 132 tisíc korun. Podle Nejvyššího soudu byl ale tento postup chybný.