Na ruzyňském letišti proběhne kampaň o právech cestujících

V terminálu pražského letiště v Ruzyni proběhne od 10 do 16 hodin kampaň o právech cestujících, která chce zvýšit informovanost pasažérů o tom, jak postupovat například při zrušení či zpoždění letu nebo při ztrátě zavazadel.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letiště Praha

Letiště Praha | Foto: Tomáš Adamec

„Ta akce bude mít charakter pravděpodobně dvou stánků na letišti Praha, kde budou mít cestující možnost seznámit se se svými právy. Budou tam rozdávány letáky a další informační a propagační materiály a zároveň se budou po letišti pohybovat hostesky nebo další zaměstnanci, kteří budou aktivně nabízet informační balíčky, které budou mít opět nějaký ten informační leták a další praktické záležitosti pro cestující, kteří cestují na dovolenou,“ přibližuje průběh Tomáš Večl z Evropského spotřebitelského centra.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Světa o jedné byl ředitel Evropského spotřebitelského centra Tomáš Večl..mp3

K největším sporům mezi cestujícími a leteckou společností dochází při zpoždění letů, respektive při zrušení letů. „Evropská legislativa nebývá příliš jasná, pokud jde o takzvaná dlouhá zpoždění, kdy je například let zpožděn o 20 hodin. Letecká společnost tvrdí, že jde jen o zpoždění, podle výkladu Evropského soudního dvora se jedná spíš o zrušení letu,“ říká Velč.

V listopadu roku 2009 došlo k přelomovému rozhodnutí, kdy se má na dlouhá zpoždění nahlížet jako na zrušení letu.

Letečtí dopravci se také rádi odvolávají na mimořádné okolnosti nebo vyšší moc. „Tvrdí, že ke zpoždění nebo zrušení letu došlo mimo jejich moc nebo vůli. V takovém případě se mohou vyvinit z pravidel evropského nařízení a nemusí cestujícím platit takzvanou paušalizovanou náhradu škody, to znamená nějakou pevnou částku odškodnění, aniž by se prokazovaly nějaké skutečně vzniklé škody nebo náklady cestujících,“ vysvětluje Večl.

Cestující by se měl při potížích obrátit na svého dopravce s požadavkem na náhradu škody, která mu vznikla. Pokud s dopravcem není možná dohoda, může se cestující obrátit na takzvané národní dozorovací úřady – v Česku je to Úřad pro civilní letectví. Pokud jde o dopravce z jiné země Evropské unie, může se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum, které se pokusí zprostředkovat dohodu mezi cestujícím a dopravcem.

Tereza Schejbalová, Lucie Maňourová, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme