Rejdaři žádají splavnost Labe, jinak z Česka odejdou
Čeští rejdaři vyhlásili obdobu lékařské akce Děkujeme odcházíme. Po státu sice nechtějí zvýšit platy, ale požadují, aby jim zajistil buď celoroční splavnost Labe, anebo jim kvůli nízké hladině alespoň kompenzoval ztráty za období, kdy nemohou jezdit. Jinak prý nákladní lodní doprava v Česku skončí.
Česká republika by tak přišla o letitou tradici nákladní dopravy po řekách mezi vnitrozemským Českem a mořem. Podle rejdařů by to však mělo především ekonomický dopad. Tvrdí, že když se bude zboží přepravovat jinak než po vodě, vzrostou ceny za dopravu obilí nebo kontejnerů, a to se pak promítne i do zvýšení cen dalšího zboží pro zákazníky.
"V dopravě se nejenom vozí krmiva. Krmiva a obilniny, to se potom promítne do cen rohlíků, kuřat, prasat, ryb. To, co každý den my běžně používáme. Může dojít i ke zvýšení cen přeprav kontejnerů, to znamená potom se to promítne třeba v cenách košil, kalhot, bot a podobně," řekl Radiožurnálu místopředseda sekce vodní dopravy Lukáš Hradský.
Rejdaři požadují, aby Labe bylo splavné po celý rok, ne jen 190 dní do roka jako nyní. Také by se podle nich měl začít stavět děčínský jez.
Zabránit odchodu rejdařů by mělo také 600 milionů korun, které požadují od státu jako dotaci na přestavbu přístavů a lodí. Přístavy by se tak měly přeorientovat na železniční a silniční dopravu a lodě by měly být schopné jezdit na hluboké vodě v západoevropských kanálech. Tyto peníze by ale měly sloužit i jako kompenzace do doby, než bude Labe plně splavné.
Lodní dopravci prý na oplátku státu ušetří 15 miliard korun za děčínský jez a další stavby.
Nátlaková akce
Ministerstvo dopravy s celým protestem nesouhlasí a považuje jej za nátlakovou akci. S loďaři prý jedná a peníze do vodních cest dává, jak poznamenal Jakub Ptačinský z ministerstva dopravy:
"Naposledy v minulých týdnech tady na ministerstvu dopravy seděli a jednali s námi o možných dotačních programech. Řešení se rýsuje, oni o tom velmi dobře vědí, a právě proto nás překvapila jejich dnešní interpretace toho, jak se pro lodní dopravu vlastně vůbec nic nedělá. Zapomněli na prohrabování, zapomněli na zvedání mostů, zapomněli i na to, že se za posledních několik let zvedly desítky přístavních komfortů, které jsou. To znamená přístavní hrany, ale i logistický byznys, který je kolem toho."
Zvedání mostů ale rejdaři kritizují jako zbytečné, pokud neprojedou kolem Děčína.