Zástupkyně ombudsmana apeluje na uplatňování pokut za dlouhé čekání na operace

Zdravotní pojišťovny by měly platit pokuty v případech, kdy pacienti příliš dlouho čekají na plánovanou operaci, apelovala dnes zástupkyně ombudsmana Jitka Seitlová. Podle ní by se mělo důsledněji uplatňovat vládní nařízení, které platí od začátku roku. Pokud pojišťovny nedodrží čekací lhůty pro ten který typ operací, měly by být postiženy.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Benešovská nemocnice otevřela nové operační sály | Foto: Karel Chlumec

Jitka Seitlová podotkla, že k výzvě ji přiměly jednak stížnosti pacientů a také článek v pondělním vydání MF Dnes, kde se píše, že na plánované operace čekají pacienti déle, než nařizuje vyhláška.

„Tam se dokladuje, že nejsou zajištěny dostupné časové a místní lhůty, které mají být. V tom případě je jasná právní úprava, která říká, že je zakotveno právo pacientů na místní a časovou dostupnost zdravotních služeb a následně zdravotní pojišťovně naopak stanoví povinnost zajistit takovou dostupnost,“ řekla Seitlová.

Přehrát

00:00 / 00:00

K tématu časové a místní dostupnosti zdravotní péče mluvili na radiožurnálu zástupkyně ombudsmana Jitka Seitlová a viceprezident Svazu zdravotních pojišťoven Ladislav Friedrich.

Třeba kyčelní kloub by pacient měl podle vládního nařízení dostat do roka, někde se ale dosud čekalo i dva roky a víc. Za nedodržení lhůt může ministerstvo zdravotnictví dát pojišťovně pokutu až deset milionů korun. Ministerstvo už eviduje první dotazy pacientů na tyto lhůty.

Viceprezident Svazu zdravotních pojišťoven Ladislav Friedrich je však přesvědčen, že většina pojišťoven je na zajištění dostupnosti zdravotnické připravena dobře a je schopna povinnosti vůči svým klientům plnit.

„Já bych rozlišil možná některé účelové kampaně některých zdravotnických zařízení, která by si ráda zvýšila kontrakt, protože nepochybně kapacit pro příslušné operace máme dost, ale to, co se někdy nedostává, jsou samozřejmě finanční prostředky,“ uvedl Friedrich.

Podle Seitlové kancelář ombudsmana nespokojené klienty pojišťoven odkazuje nejdříve na pojišťovny, které mají povinnost zajistit dostupnost. Když pojišťovna péči nezajistí. Měli by se pacienti obrátit na ministerstvo zdravotnictví.

„A ministerstvo má možnost vymáhat plnění této povinnosti. A pokud pojišťovny nepostupují v souladu se zákonem, tak se jedná o správní delikt a v krajním případě může nastoupit až ta pokuta,“ doplnila Seitlová.

Pavel Polák, Zuzana Hálová, Vojtěch Kouřímský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme