Aerolinky TransAsia nepatří k nejbezpečnějším, upozorňuje letecký publicista Velek

Letecké neštěstí na Tchajwanu způsobil výpadek motoru. Naznačují to informace z černých skříněk. Stroj ATR-72 společnosti TransAsia Airways se zřítil krátce po startu, když mu pravděpodobně vypadl jeden motor. Piloti poté zřejmě vypnuli i druhý, který se jim poté nepodařilo znovu nastartovat. Podle leteckého publicisty Martina Velka je tento typ letadel náročný na rychlost zásahu posádky. V rozhovoru pro Český rozhlas také upozornil na nejasnosti ohledně výpadku motoru.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Záchranný tým vytahuje z řeky trosky letadla společnosti TransAsia Airways

Záchranný tým vytahuje z řeky trosky letadla společnosti TransAsia Airways | Zdroj: Reuters

Nehodu způsobil výpadek pravého motoru. Jak náročné je v letadle ATR-72 reagovat na takový výpadek?

Obecně letadla ATR jsou považována za stroje, které jsou poměrně náročné na rychlost a kvalitu zásahu posádky v případě poruchy motoru zvlášť během vzletu. Konzultoval jsem to s několika kamarády, kteří na tomto letadle létají, a říkali, že je třeba reagovat dobře a rychle. Je to jedno z častých témat nácviku na simulátoru. V tomto smyslu je to jedno z náročnějších letadel.

Přehrát

00:00 / 00:00

Za pád letadla na Tchaj-wanu mohlo nejspíš selhání motoru i pilota. Nehodu přiblížil letecký publicista Martin Velek

Tyto stroje létaly z pražského letiště a možná ještě létají. Jde o dvoumotorové turbovrtulové stroje, je tomu tak?

Ano, jsou to letadla pro krátké a maximálně středně dlouhé tratě, pro napájecí linky a pro řidší linky, kde není potřeba přepravovat tolik cestujících najednou.

Za pád letadla na Tchaj-wanu mohlo nejspíš selhání motoru i pilota

Číst článek

Měli piloti šanci v takové situaci motory znovu nahodit?

Jsou tam spíše rozporuplné informace, který motor přestal fungovat. Zda piloti skutečně pochybili, když v nastalém zmatku vypnuli jiný motor, nebo zda došlo k poruše obou motorů naráz. To není úplně jasné, skutečně to ještě potřebuje vyhodnotit. Pravdou je, že se evidentně po vzletu nedostali výše než 300 metrů nad terén.

Území je tam velmi zastavěné. Oni údajně manévrovali, aby se vyhnuli vysokým budovám a snažili se najít místo, kam do relativně rovného terénu přistát. Na záběrech z aut projíždějících po silnici bylo vidět, že letadlo je skutečně bez tahu, je natažené a čumákem míří nahoru. Piloti tedy patrně dělali manévry, aby se něčemu vyhnuli. Letadlo poté narazilo do estakády a bez rychlosti spadlo do řeky.

Dalo by se říci, že kdyby se tento manévr neodehrával v zastavěné části města, tak měli piloti větší šanci?

To se dá říci, ale tady jsme na poli spekulací. Je pravda, že i aerolinky TransAsia nepatří k nejbezpečnějším a jejich bilance, včetně havárií a smrtelných havárií z ATR, není nejlepší.

ČRo, Anna Jadrná Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme