Cestující na delších trasách už mají větší pravomoce, rozhodla Evropská unie

Cestovat dálkovými autobusy by mělo být od března jednodušší. Evropská unie totiž posílila práva pasažérů autobusové dopravy s nejméně 250 kilometrovou trasou. Například zrušení spoje může pasažérům vrátit polovinu z ceny jízdného, nárok na odškodnění mají třeba i při ztrátě nebo poškození zavazadla. Podobná pravidla platí už v železniční, námořní, říční a také letecké dopravě.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Autobus na dálnici (ilustrační foto)

Autobus na dálnici (ilustrační foto) | Foto: Ondřej Jánoška

Dopravci na dálkových linkách už například nemohou odmítnout rezervaci dopravy či nástup do autobusu osobám z důvodu zdravotního postižení nebo snížené pohyblivosti.

„Odmítnutí je přípustné pouze tehdy, pokud konstrukce vozidla nebo infrastruktura autobusových terminálů neumožňuje fyzicky výstup nebo nástup do autobusu, nebo pokud by nebyly dodrženy nástupem a výstupem požadavky na bezpečnost,“ potvrzuje prezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Roman Škrabánek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Evropská unie posílila práva cestujících na delších trasách. Podrobnosti od redaktorky Květy Moravcové

Zkušenosti se svéráznými přístupy některých autobusových dopravců má i Daniel Suchánek, který jezdí s dětmi na tábory.

„Klasikou bývalo nebo možná i někde ještě bývá, že nás nevezmou, protože nás je moc, že se tam děti nevejdou A pak, že třeba, když člověk stojí na zastávce 10 či 20 minut, říká si - asi nějaká nehoda, ale po hodině už pak volá na dispečink. Ale ani tam moc neví, kde ten autobus je. Teď na horách jsme dvakrát čekali na autobus dvě hodiny,“ popisuje.

Evropská unie proto dopravcům nařizuje vrátit po dvouhodinovém zpoždění autobusu polovinu z ceny jízdného, pokud už cestující nechce na spoj čekat.

„Musí být pasažérům nabídnuta možnost rozhodnout se mezí možností odstoupit od přepravy nebo pokračováním v cestě při nejbližší příležitosti. Pokud tato možnost není dopravcem nabídnuta, pak mají cestující právo i na náhradu škody ve výši 50 procent z ceny jízdného,“ doplňuje Škrabánek.

Pokud má dálkový autobus zpoždění hodinu a půl, cestující má nárok na občerstvení. Nově navíc dopravce zodpovídá za zavazadla, když je někdo ukradne nebo se poškodí, cestující může dostat až 30 a půl tisíce korun.

Posílená práva mají také cestující letadly, vlaky či loděmi

Evropská unie už posílila práva také pasažérům lodní, železniční i letecké dopravy. Pokud naberou zpoždění, cestující mají nárok třeba na bezplatné občerstvení nebo ubytování.

Podle Daniela Šabíka z ČSA se může třeba zrušení letu kompenzovat až 600 eury. „Pokud dojde ke zrušení letu z viny dopravce, tak kompenzace začíná na 250 eurech na jeden let. Může dosáhnout až 600 euro, ale záleží to na vzdálenosti destinace a dalších pravidlech,“ vysvětluje.

Například České dráhy vyplatí ročně na odškodnění statisíce korun. Podle mluvčí společnosti Radky Pistoriusové stačí pasažérům nechat si potvrdit zpoždění vlaku a vyplnit na stránkách ČD žádost o vrácení peněz.

„Pokud je avizované zpoždění vlaku a cestující ještě nenastoupil, může jízdenku vrátit přímo ve stanici. Pokud má zpoždění vlak vinou Českých drah, nechá si zpoždění potvrdit přímo od průvodčího nebo ve stanici na základě toho, že ukáže platnou jízdenku a potom si vyplní žádost, kterou máme například na webových stránkách,“ vysvětluje.

Přesný popis práv cestujících vlaky, autobusy, letadly a loděmi je na stránkách europa.eu.

Květa Moravcová, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme