Polské migy se stáhly z Pobaltí, místo nich přilétly české gripeny

Až do konce roku budou pobaltské státy střežit čtyři české gripeny. Jejich mise dnes oficiálně začíná. Ochranu vzdušného prostoru Estonska, Lotyšska a Litvy převzaly od Polska, které se svými migy končí svoji čtyřměsíční službu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

JAS-39 Gripen české armády

JAS-39 Gripen české armády | Foto: Petr Medek

Jeden z posledních přeletů polského Migu-29 nad litevskou základnou Šiauliai stál opravdu za to. Jeho pilot stroji pomalu obrousil břicho o přistávací dráhu.

„Tohle je opravdu za hranicí bezpečnosti,“ nestačí se divit zástupce velitele pobaltské mise David Schreier. Přelet stroje byl jen 30 metrů nad zemí. Přitom bezpečná hranice je podle něj 100 metrů nad zemí.

Ministr obrany Alexandr Vondra zatím vedle něj zkoumá přední část českého gripenu. „Když jsem viděl poprvé F16, to bylo v Belgii, tak jsem říkal, co tady ty praskliny dělají. A oni říkali, že ty letadla nemyjí, ale každý rok je přestříkají. A to jsou praskliny v barvě, takže to je úplně normální,“ říká velitel technického personálu Radomír Holuša.

Přehrát

00:00 / 00:00

Přílet gripenů na litevskou základnou Šiauliai sledoval redaktor Petr Medek

„A proč už to tady není,“ ptá se ještě Vondra. „To už je jiný materiál. Tohle je kompozit, ten je trvanlivý a tohle je jenom ochranná vrstva, aby se tahle část nepoškozovala náporem vzduchu,“ vysvětluje ministrovi Holuša.

Dotazy šéfa obrany ale nekončí. Se zájmem si prohlíží tenkou trubku na přídi Gripenu. „Pitot-venturiho trubice. Snímá to statický a celkový tlak a porovnáním rozdílu dvou hodnot se dá spočítat, jakou rychlostí a v jaké výšce letí,“ doplňuje Holuša.

Dodává, že dřív se na Pitotově trubici daly dělat i shyby. „Jeden starý pan pilot začínal vždycky svůj let tím, že udělal 9 shybů na Pitotově trubici. Ale samozřejmě na sovětském stroji. Tady by stačilo, aby se to ohnulo, a je po tom.“

Vysvětluje, že tahle už je subtilní, protože každý gram, který se nese nahoru, je zbytečná zátěž. „Když srovnáte MiG-29 a gripen, tak to je úplně jiná generace letounů. Tohle je vrchol 3. generace letounů, ale tohle už je 4. generace. A vlastně i ve 4. generaci je to upgradenuté na druhou verzi, na tu modernější.“

A dá se tedy říct, že teď bude Pobaltí v lepších rukou? „Budeme se snažit, aby bylo,“ dodává velitel technického personálu Holuša.

Petr Medek, ak Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme