Slovenské železniční tratě osiřely

Do stávky se zapojila další směna slovenských železničářů. Odbory uvádějí, že stávkuje 80 procent zaměstnanců, osobní i nákladní vlaky na Slovensku každopádně stojí všechny. Jak z Bratislavy informuje zpravodajka Radiožurnálu Renata Havranová, některé firmy se snaží vyřešit dopravu vlastními prostředky.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

rekonstrukce trati

rekonstrukce trati | Foto: Jan Rosenauer

Železárny v Košicích vypravily vlastní vlak k přepravě materiálu a o výměně strojvůdců uvažují i některé další podniky.

Jednání se neposunula a generální ředitel železnic Pavol Kužma je neoblomný. Tro televizi TA3 prohlásil: "Nikdo mne nemůže nutit k tomu, abych firmu řídil tak, abych dotoval neefektivní tratě a činnosti. Řekli jsme si, že tuto firmu musíme vést k hospodářské prosperitě".

Obdor slovenské dopravní policie vymohl pro nedělní den výjimku pro kamióny, a tak nebude platit zákaz jejich provozu.

Stávka bude zřejmě mít i soudní dohru. O jejím prohlášení za nezákonnou požádal soud generální ředitel ŽSR Saxa s tím, že požadavky odborářů jsou neopodstatněné. Navíc mu prý nic konkrétního nepředložili.

Železniční společnost už oznámila, že ekonomické dopady připravované stávky bude řešit snižováním platů až o 25 procent a propuštěním asi 1300 pracovníků. Ztrátu odhaduje zhruba na jednu a čtvrt miliardy korun. Odboráři označují toto vyjádření za zastrašování zaměstnanců.

Odboráři neomezenou stávkou protestují proti rušení osobní dopravy na patnácti regionálních tratích a redukci dalších 200 vlakových spojů. Předchozí šestihodinový protest tuto středu skončil bez úspěchu.

Stávka na Slovensku zatím nijak nenarušila železniční dopravu v Česku. Bez problémů je například provoz ve stanicích Mosty u Jablunkova a Třinec. Někteří cestující, kteří se vraceli z noční směny, si ráno pomáhali přestupem na autobusy a vozidla taxislužby. Nákladní vlaky nestojí přímo na nádraží, ale v seřazovacích a nácestných stanicích. Také ve Střelné na Vsetínsku je provoz plynulý: všech 14 souprav, které jindy pokračují přes hranice dále, se tam obrací a míří zpět do vnitrozemí. Lidé musí proto vystoupit a dále pokračovat autobusy nebo pěšky.

Milan Kopp, Jana Zemanová, Renata Havranová, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme