Slovenské železniční tratě osiřely
Do stávky se zapojila další směna slovenských železničářů. Odbory uvádějí, že stávkuje 80 procent zaměstnanců, osobní i nákladní vlaky na Slovensku každopádně stojí všechny. Jak z Bratislavy informuje zpravodajka Radiožurnálu Renata Havranová, některé firmy se snaží vyřešit dopravu vlastními prostředky.
Železárny v Košicích vypravily vlastní vlak k přepravě materiálu a o výměně strojvůdců uvažují i některé další podniky.
Jednání se neposunula a generální ředitel železnic Pavol Kužma je neoblomný. Tro televizi TA3 prohlásil: "Nikdo mne nemůže nutit k tomu, abych firmu řídil tak, abych dotoval neefektivní tratě a činnosti. Řekli jsme si, že tuto firmu musíme vést k hospodářské prosperitě".
Obdor slovenské dopravní policie vymohl pro nedělní den výjimku pro kamióny, a tak nebude platit zákaz jejich provozu.
Stávka bude zřejmě mít i soudní dohru. O jejím prohlášení za nezákonnou požádal soud generální ředitel ŽSR Saxa s tím, že požadavky odborářů jsou neopodstatněné. Navíc mu prý nic konkrétního nepředložili.
Železniční společnost už oznámila, že ekonomické dopady připravované stávky bude řešit snižováním platů až o 25 procent a propuštěním asi 1300 pracovníků. Ztrátu odhaduje zhruba na jednu a čtvrt miliardy korun. Odboráři označují toto vyjádření za zastrašování zaměstnanců.
Odboráři neomezenou stávkou protestují proti rušení osobní dopravy na patnácti regionálních tratích a redukci dalších 200 vlakových spojů. Předchozí šestihodinový protest tuto středu skončil bez úspěchu.
Stávka na Slovensku zatím nijak nenarušila železniční dopravu v Česku. Bez problémů je například provoz ve stanicích Mosty u Jablunkova a Třinec. Někteří cestující, kteří se vraceli z noční směny, si ráno pomáhali přestupem na autobusy a vozidla taxislužby. Nákladní vlaky nestojí přímo na nádraží, ale v seřazovacích a nácestných stanicích. Také ve Střelné na Vsetínsku je provoz plynulý: všech 14 souprav, které jindy pokračují přes hranice dále, se tam obrací a míří zpět do vnitrozemí. Lidé musí proto vystoupit a dále pokračovat autobusy nebo pěšky.