ČSA ruší ztrátové linky. Zaměří se na lety na východ

Na konci října začnou České aerolinie létat podle zimního letového řádu, ve kterém se promítnou některé změny. ČSA totiž v rámci restrukturalizace ruší ztrátové lety a naopak posilují nejžádanější linky. Také se sníží počet spojení v málo využívaných časech a z vybraných pravidelných spojů se udělají spoje sezónní.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letadlo ČSA. Ilustrační foto.

Letadlo ČSA. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

Zrušit se také má přímý spoj z Prahy do Brna. To se ale nelíbí ministrovi dopravy Vítu Bártovi. Podle mluvčího rezortu Karla Hanzelky si ministerstvo uvědomuje, že dvě významná města a s takovým počtem obyvatel si jistě zaslouží přímé letecké spojení. Problém ale je v tom, že spojení je pro ČSA ztrátové, a proto se hledá jiná alternativa.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zimní letový řád ČSA na Rádiu Česko okomentovala redaktorka Českého rozhlasu Lenka Buriánková.

„Z tohoto důvodu se vedou diskuze a mělo by to tak dopadnout, že od podzimního letového řádu bude spojení zachováno. Bude se léta pod hlavičkou ČSA, ale bude to zajišťovat jiný alternativní dopravce, se kterým teď aerolinky jednají. Podle mých informací je vše v jednání a mělo by to do konce října být hotovo. Koncem října začne platit zimní letový plán, takže by to mělo být zajištěno,“ uvedl Hanzelka.

ČSA přislíbily vyjádření během příštího týdne. V souvislosti s úvahou ČSA zrušit přímé letecké spojení mezi Prahou a Brnem ministr dopravy Vít Bárta také už dříve řekl, že z jeho resortu peníze do tohoto ztrátového spojení nepůjdou.

„Ministerstvo v tom nemá žádné peníze, je to vyloženě aktivita ČSA. Obecně ale říkáme, je doba, kdy se šetří a hledají se úspory. Úplně stejná situace je na řadě železničních tratí, kdy ministr dopravy říká, nehodlám podporovat vlak, ve kterém jedou dva lidi. Obdobně proto nemá smysl, aby ČSA provozovaly ztrátovou linku, kde cestuje málo cestujících,“ dodává mluvčí ministra dopravy.

Spoj Praha - Ostrava zůstává

ČSA ale podle avizovaného zimního letového řádu zachovají spojení z Prahy do Ostravy. „V dnešní době se krátké tratě velice složitě udržují. V České republice proti Brnu hraje roli relativní blízkost Prahy a celá spádová oblast kolem Brna – Bratislava a část Slovenska se bohužel stává spíše spádovou oblastí Vídně. Proto asi dostala šanci spíše Ostrava, která má větší dosah a přesah například i do Polska nebo na Slovensko. Na druhou stranu je tam mnohem lepší dálniční spojení do Polska a je tam velký konkurent v Katovicích, takže nic není černobílé,“ vysvětluje analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

ČSA oznámily změny v zimním letovém řádu a záměr zrušit přímé spojení z Prahy do Brna na konci srpna, těsně před tím se nízkonákladová letecká firma Ryanair rozhodla, že začne působit v Brně. Z Prahy totiž v té době odešla. Zpráva, že Ryanair bude od listopadu létat z Brna do Milána a rozšíří i počet letů do Londýna na sedm týdně, udělala logicky radost řediteli mezinárodního letiště Brno-Tuřany Tomáši Plačkovi.

Do Brna bude nově létat Ryanair

I analytik společnosti Cyrrus si myslí, že ochota Ryanairu působit v Brně je pro tamní letiště velkým posunem: „Ryanair umisťuje svoje letecké spojení zejména do menších měst. Uvidíme, jakým způsobem bude schopen naplňovat linky zejména do Británie, protože já si myslím, že spádová oblast tam není nikterak velká.“

„Na druhou stranu Ryanair vždycky létal do Londýna za 600 korun, což bylo velice atraktivní hlavně pro baťůžkáře. Je třeba ale sledovat i nákladovou politiku a nemohou se všechna letecká spojení dotovat, tak jak to v minulosti dělala Ostrava, že dotovala některá spojení, která nebyla efektivně vytěžována. Vždycky to dané destinaci pomáhá. Stejně jako dobrá dálnice, tak dobré letecké spojení pomáhá byznysu a tvorbě HDP, ale nemůže se to dotovat dlouhodobě,“ dodává Procházka.

Aerolinky dále zrušily nerentabilní linky do Mnichova, Bonnu, Londýna a Manchesteru a vedle rušení ztrátových letů naopak posílí nejžádanější linky, upraví počet spojení v málo využívaných časech, případně promění vybrané spoje na sezónní. ČSA tak ustupují od dřívější strategie celoročně obsluhovat co nejvíce destinací v Evropě, ale zaměří se více na vytvoření pravidelného leteckého mostu mezi východem a západem. ČSA také očekávají, že se jim podaří zvýšit výnosy na takzvaný osobokilometr a celkovou efektivitu.

ČSA chtějí vytvořit pravidelný letecký most mezi východem a západem

„Síla ČSA vždycky byla a vždycky bude v cestách na východ a je třeba toho využít. Takže to je asi správný záměr. V potaz je třeba brát i zúžení společnosti, prodej a vrácení některých letadel, které v tvorbě letového plánu určitě hrají nezastupitelnou roli,“ komentuje nový postup aerolinek Jan Procházka.

ČSA také už intenzivně prověřují a propočítávají možnosti létání do nových destinací. Součástí modelu dopravní sítě je koncept prázdninových destinací. Chartery zůstaly součástí Českých aerolinií a podle analytika je tedy třeba toho pořádně využít.

Lenka Buriánková, Lenka Rafaelová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme