Do Česka míří stále více ojetých aut z ciziny, roste i jejich stáří

Na českých silnicích přibylo starších ojetin ze zahraničí. Dovoz aut z druhé ruky se jen v první polovině letošního roku zvýšil - ve srovnání se stejným obdobím loni o 3 procenta. Stoupl přitom podíl aut starších 10 let. Od poloviny devadesátých let se tak stáří našeho vozového parku téměř nemění - průměrný věk osobního auta na našich silnicích je zhruba 13,5 roku.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Automobily na parkovišti

Automobily na parkovišti | Foto: Jan Rosenauer

Průměrný věk osobního auta v Evropské unii je něco málo přes 8 let. Průzkum, které před nedávnem zveřejnilo Ředitelství silnic a dálnic, sice uvádí průměrné stáří aut na českých silnicích 7,5 let, podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Pavla Tunkla to jsou ale jen auta, která jsou v provozu pravidelně:

Přehrát

00:00 / 00:00

ORž Dovozy aut.mp3

„Musíme si uvědomit, že vozidla například bez katalyzátoru, kterých je řádově 800 tisíc počítáme s ročním průběhem necelých 20 tisíc kilometrů, to je velmi málo a tato vozidla se nám neprojevují v provozu, nebo velmi málo, v těch sledovaných punktech, takže samozřejmě tato vozidla jsou určena takzvaně k jízdě kolem baráku, jsou velmi málo využívána.“

Ve statistikách se tak starší vozy projeví málo. V první polovině letošního roku se podíl ojetých vozů dovezených ze zahraničí ještě zvýšil. Meziročně o tři procenta. V Česku tak přibylo přes 65 tisíc ojetin.

„Což je ovšem zarážející. Jestliže ve srovnatelném období loňského roku auta starší 10 let činila 24 procent, tak v letošním roce je to přes 32 procent,“ dodává Tunkl.

Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka mohla poptávku po zánovních vozech vyvolat končící lhůta zrychleného odepisování vozidel. Tu využili podnikatelé. Ale nejen ta. Na dovozu se podepisuje i stav našeho vozového parku.

„Produkce ojetých aut z České republiky je zřejmě nižší, protože nedochází k obnově vozového parku a tím pádem je nedostatek ojetých vozů na trhu v autobazarech,“ říká Šípek, podle kterého dovozy ojetin bezpečnosti na českých silnicích nijak neprospějí:

„Když se dovážejí starší auta a vůbec ojetá vozidla, tak to zakonzervovává průměrné stáří. V podstatě od roku 1993 do konce minulého roku je průměrný věk stále kolem 14 let. Čili se téměř nemění a je to právě způsobeno tím, že se dováželo a dováží značné množství ojetých vozidel.“

Václava Marešová, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme