Ekonomické informace 16. 7. 2002

Růst kursu eura nad paritu s dolarem vyhovuje Evropské komisi. Aero Vodochody usiluje o první zákazníky na dodávky dvoumístných lehkých bitevníků L-159. České autobusy by zase mohly jezdit ve Finsku. Reforma společné zemědělské politiky Evropské unie zůstává jablkem sváru.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

euro

euro | Foto: Evropská komise

Růst kursu eura nad paritu s dolarem vyhovuje Evropské komisi. Silné euro je podle ní v ekonomickém zájmu řady zemí, které jsou součástí Evropské hospodářské a měnové unie. Na kurs jedna ku jedné přitom euro vystoupilo po více než dvou letech. Hlavní ekonomkla Volksbank CZ Markéta Šichtařová to považuje za dobrou zprávu pro českou ekonomiku.

Přehrát

00:00 / 00:00

M. Šichtařová: Růst kurzu eura k dolaru

Státní podíly Vítkovic Steel a těžební společnosti OKD by měly být prodány strategickému zájemci nejpozději do jednoho roku. Vláda přitom v červnu udělila půlroční exkluzivitu pro tato vyjednávání LNM Holdings, který již bez výběrového řízení získal Novou huť, a závazek i po volbách patrně dodrží. Potvrdil to nastupující ministr průmyslu a obchodu Jiří Rusnok, který v předchozím kabinetu zastával post ministra financí.

Největší domácí zbrojovka Aero Vodochody usiluje o první zákazníky na dodávky dvoumístných lehkých bitevníků L-159. Vedle české armády už o ně projevila zájem Indie. V první fázi chce koupit 66 letadel, neoficiální zdroje připouštějí 300 až 400 strojů. Více dodává mluvčí společnosti Pavla Kolínová.

Přehrát

00:00 / 00:00

P. Kolínová: Zájem Indie o nákup L-159

Úspěch letounu L-159 bude do značné míry záviset také na spolupráci české a americké vlády. Naše bitevníky by se tak za jistých okolností mohly vyvážet i do Venezuely, Izraele, Řecka, Indonésie a na Filipíny.

České autobusy by zase mohly jezdit ve Finsku. Vysokomýtská Karosa, která je největším výrobcem autobusů u nás, by chtěla začít dodávat autobusy do této severské země, potvrzuje její mluvčí Jindřich Lněnička.

Přehrát

00:00 / 00:00

J. Lněnička: Autobusy Karosa do Finka

Největší světový producent ložisek, firma SKF, projevila zájem o vstup do společnosti ZKL Klášterec nad Ohří. Tuzemského výrobce kuličkových ložisek a přesných ocelových kuliček poslal soud před měsícem do konkursu. Jak uvedl obchodní ředitel klášterecké společnosti Petr Cmíral, SKF chce odkoupit veškerá aktiva včetně zaměstnaneckých vztahů se zachováním výroby.

Reforma společné zemědělské politiky Evropské unie zůstává jablkem sváru. Komise navrhuje postupné snižování přímých dotací až o 20 procent s tím, že by ušetřené peníze směřovaly do venkovského rozvoje, zejména do zvyšování kvality potravin, ekologie a péče o zvířata. Návrh jasně podpořily Německo, Británie, Nizozemsko, Švédsko a také předsedající Dánsko. Rozhodně proti byly Španělsko, Portugalsko, Irsko, stejně jako Itálie, překvapivě i Rakousko a zvláště Francie. Podrobnosti připojuje bruselský zpravodaj Milan Fridrich.

Přehrát

00:00 / 00:00

M. Fridrich: Reforma zemědělské politiky EU

Norsko po 14 letech obnovilo vývoz velrybího masa a tuku. Osmitunová dodávka byla odeslána po moři na Island. Právě tyto dvě země spolu s Japonskem usilují o zrušení zákazu komerčního lovu velryb, který vyhlásila Mezinárodní velrybářská komise v roce 1986. Norská vláda každoročně na vlastní pěst stanovuje svým rybářům kvóty "povoleného" lovu velryb. Z obav před mezinárodními protesty ale dosud trvala na tom, že velrybí maso a další produkty z velryb jsou určeny výhradně pro pokrytí domácí spotřeby.

Aleš Heřmánek, Jaroslav Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme