Evropská komise navrhuje zdanit letecká paliva. Podpoří tak své klimatické závazky

Vyjmutí leteckého paliva ze zdanění není v souladu se současnými výzvami a politikami v oblasti klimatu. Evropská komise se proto chystá předložit 14. července revizi zdanění energií. Komisaři v minulém týdnu vypracovali pozměňující návrh minimálního zdanění znečisťujících leteckých paliv, ve kterém chtějí zdanit letecké palivo, které se dosud zdanění vyhýbalo. Plán zapadá do klimatické strategie, která usiluje o snížení skleníkových plynů.

Brusel Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Udržitelná paliva, včetně obnovitelného vodíku a pokročilých biopaliv, by během desetiletého období minimální dani nepodléhala. Ilustrativní foto | Zdroj: Pexels | CC0 1.0

Unijní daňová pravidla podporují podle Komise fosilní paliva na úkor ekologických zdrojů energie, a je třeba je změnit tak, aby podporovala cíle bloku v oblasti klimatu. Klimatickým cílem EU je snížit skleníkové plyny do roku 2030 ve srovnání se stavem v roce 1990 o 55 procent.

Evropský parlament schválil klimatický zákon. Zavádí přísnější emisní cíle

Číst článek

Návrh počítá se zavedením celounijní minimální sazby daně na energetické produkty dodávané jako letecké palivo pro lety v Evropské unii. Od roku 2023 by minimální sazba daně na letecké palivo začínala na nule a postupně by se během deseti let zvyšovala, dokud by nebyla zavedena plná sazba. Návrh neupřesňuje, jaká bude konečná sazba. Udržitelná paliva, včetně obnovitelného vodíku a pokročilých biopaliv, by během tohoto desetiletého období minimální dani nepodléhala.

Prosazení návrhu by může být politicky nesnadné. Změny unijních daňových sazeb vyžadují jednomyslný souhlas 27 členských zemí EU, což znamená, že je může vetovat kterýkoli stát. Národní daně si stanovují členské země sami, ale Brusel může určit minimální unijní sazbu. Návrh komise vychází z toho, jak dané palivo znečisťuje životní prostředí.

Zelená revoluce sílí, stal se z ní dobrý byznys

Číst článek

Cílem je přimět letecké společnosti, aby začaly přecházet na udržitelná paliva, jako je například e-kerosin, a omezily tak emise skleníkových plynů. Zavádění těchto paliv však brání vysoké náklady a jejich podíl na evropské spotřebě leteckého paliva je nižší než jedno procento. Očekává se též, že Brusel příští měsíc navrhne letecké společnosti zavázat k tomu, aby používaly určitý minimální podíl udržitelných paliv, čímž by se po nich zvýšila poptávka.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme