Mejstřík: Banky by se měly orientovat na uživatelsky pohodlné produkty
Dnes večer budou v Praze slavnostně vyhlášeny nejlepší finanční produkty roku, oceněné v letošním ročníku soutěže Zlatá koruna. Běžné účty, hypoteční úvěry nebo například povinná ručení hodnotilo 385 různých odborníků a také široká veřejnost.
Organizátoři soutěže už výsledky zveřejnili dnes dopoledne na tiskové konferenci, takže víme, že ocenění je dohromady 15 a vztahují se k jednotlivým finančním kategoriím. Nejzajímavějšími cenami jsou zřejmě kategorie Novinka roku, Cena veřejnosti, kterou vybírají skutečně klienti finančních institucí a Cena podnikatelů, kterou vybírají právě oni.
Dnes večer budou v Praze slavnostně vyhlášeny nejlepší finanční produkty roku. Téma pro Naďu Bělovskou.
Jako nejlepší produkt v kategorii Novinka roku vybrali odborníci takzvané Finanční akademie, jak se odborná porota nazývá, povinné ručení Na100pro od pojišťovny Kooperativa, veřejnost, a zajímavé je, že dohromady z řad veřejnosti hlasovalo více než 144 000 lidí, takže už by tento výsledek měl mít poměrně dobrou vypovídací schopnost, zvolila jako nejlepší finanční produkt Internet Banka od GE Money Bank a podnikatelé zase považují za nejlepší mBusiness konto od mBank.
Podle ředitele soutěže zlatá koruna Pavla Doležala je porota schválně široká, aby zajistila, že výběr je skutečně co nejvíc objektivní.
„Nedovedu si představit, že by to vyhrál někdo, kdo by si to dopředu zaplatil, protože produkty hodnotí 385 finančních akademiků z různých sfér finančního světa. Objektivita spočívá na diverzifikaci počtu odborníků,“ vysvětlil Rádiu Česko ředitel soutěže zlatá koruna Pavel Doležal.
Nové trendy
Dá se tedy říci, že se finanční produkty na českém trhu za poslední roky trochu mění. Banky se mnohdy snaží klientům vycházet víc vstříc a zdokonalují své služby.
Určitý posun tam rozhodně je, protože finanční instituce se přece jen klientům přizpůsobily. V posledních tří až pěti letech se samozřejmě hodně rozjely různé internetové aplikace a to nejen u internetového bankovnictví, ale třeba i u hypotečních úvěrů, které už také můžete spravovat prostřednictvím internetu.
Internet by měl do budoucna mnohem více sloužit k samotnému prodeji finančních produktu, což se dnes ještě tolik nevyužívá. A jak Doležal připomíná, jedním z dalším trendů je i to, že instituce už klientům tolik nenutí služby, které nechtějí.
„Podstatně se ustupuje od formy takzvaného balíčkování, kdy banka v jednom produktu nabízí řadu služeb, které klient ani nevyužije, ale zaplatí,“ zmínil Doležal.
Samozřejmě má ale český finanční sektor mezery. Ono se hodně mluví o tom, že lidé jsou finančně negramotní, nicméně i když klienti mají ekonomické vzdělání a bankovní sektor jim není úplně cizí, tak při výběru konkrétního produktu zjistí, že jsou podmínky, za kterých ho banky nabízejí, tak složité, že potřebuje často i několik dní na to, aby si podmínky doma v klidu prostudoval a dobře si vybral.
Finanční instituce někdy totiž dělají své produkty hodně složité, a to by se v Česku mělo změnit, říká jeden z členů rady finanční akademie, zároveň také ekonom a člen NERVu Michal Mejstřík:
„Je snahou oživit uživatelsky pohodlné produkty. Nejde o to, poskytovat falešné záruky desetinásobku, ale najít rozumnou a atraktivní verzi, která srozumitelně umožní říci, za jakých podmínek si můžete například hypotéku vybavit a vzít.“