Nákup povolenek může podle evropských přepravců vyvolat odvetu USA a Číny
Snaha donutit aerolinky nakupovat emisní povolenky by mohla způsobit obchodní válku mezi mocnostmi. Tvrdí to Asociace evropských leteckých přepravců a zástupců výrobce letadel Airbus, podle kterých je možné v případě, že Brusel bude trvat na svém, očekávat odvetná opatření ze strany Spojených států nebo Číny.
Washington a Peking opatření, která se dotknou i jejich přepravců létajících do Evropy, kritizují. Nákup povolenek totiž podle nich firmy přidusí.
Jak na letecké přepravce dopadne povinnost nákupu povolenek, se Rádio Česko ptalo manažera společnosti EasyJet Thomasa Haagensena a analytika Martina Iltise
Jak ale Rádiu Česko řekl manažer nízkonákladové společnosti EasyJet Thomas Haagensen, ne všechny aerolinky kvůli tomu budou vyloženě trpět.
„Z našeho pohledu jsme na tom celkem dobře. Máme totiž jednu z nejnovějších flotil letadel v Evropě. Zároveň je naše flotila velmi efektivní. Platí přitom, že co je úsporné při spotřebě pohonných hmot, zároveň nevypouští příliš mnoho zplodin CO2,“ říká Haagensen.
Mnohé společnosti si ale stěžují. Podle nich emisní limity sektor leteckých přepravců citelně zasáhnou. Thomas Haagensen míní, že se zvýší hlavně tlak na neefektivní společnosti, které nezainvestovaly do obnovy svých flotil. „A to jsou obyčejně ty aerolinky, které už v minulosti měly problémy,“ podotkl.
S názorem Haagensena ne úplně souhlasí nezávislý expert Martin Iltis. „EasyJet má sice bezesporu moderní flotilu, na druhou stranu ale operuje lety na krátkou vzdálenost. Nejvíc skleníkových plynů se vypouští právě při startu a při přistání, takže to je bude trochu znevýhodňovat,“ připomněl.
Dopady zavedení emisních povolenek pro letecké přepravce operující v Evropě a na jejich pasažéry je ale podle Itlise momentálně těžké odhadnout.
„Některé odhady hovoří o 1,2 miliardy eur dodatečných nákladů pro celé odvětví, když se ale podíváme na jeho ziskovost - IATA odhaduje, že letos všechny aerolinky vydělají čtyři miliardy dolarů, tak to není nezanedbatelná částka. Dopravci budou muset část povolenek kupovat a jejich cena se vyvíjí většinou nahoru, takže dopředu to nikdo odhadnout neumí,“ vysvětlil analytik.