Odpoledne se otevřou první kilometry D3

Motoristé na Táborsku se dočkají otevření prvního čtyřkilometrového úseku dálnice D 3, která má spojit Prahu s jižními Čechami. Úsek se stavěl necelé dva roky. Celá dálnice by měla v budoucnu spojit Prahu s Českými Budějovicemi. Hotova má být podle vládního usnesení do roku 2010.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice

Dálnice | Foto: www.rsd.cz

Jak dodává mluvčí ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření dnes otevřený úsek povede z obce Chotoviny do Stoklasné Lhoty. "Ten bude již v plném profilu. Bude to plnohodnotná dálnice. O měsíc později, v listopadu 2004 se bude zprovozňovat jižně navazující zhruba kilometr dlouhá stavba. Je to způsobeno tím, že tam probíhají práce na čekanickém mostu." Dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic bude měřit 140 kilometrů a přijde zhruba na 24 miliard korun.

Dálnice je klíčová pro jihočeský region. Bez tohoto spojení nepřicházejí podle tamního hejtmana do kraje investoři. Rychlejší výstavbě dálnice D3 brání nedostatek peněz a také nejasná trasa komunikace mezi Prahou a Táborem.

Dálnice D3 také podle místopředsedy vlády Martina Jahna nepatří mezi současné priority. Tento přístup potvrdil Radiožurnálu i ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Pavel Švagr. Na dostavbu celé tepny ale chybí velká část peněz. Řešení vidí fond v získání části peněz ze vstupu soukromého kapitálu do stavby. Jde o takzvaný projekt Public Private Partnership - neboli veřejno-soukromé partnerství.

"Prioritou příštího rozpočtu bude financování dálničních staveb včetně možného zahajování nových staveb, ale za situace, že se nám někde finanční prostředky uvolní. Pokud chceme, aby dálnice D3 v rozumném čase dobudována, potřebujeme finanční prostředky. Otázka partnerství soukromého sektoru by tuto situaci umožnila."

Jihočeský kraj už podle hejtmana dokázal odstranit i většinu územních problémů, které stavbě D trojky bránily, což státní fond dopravy uznává. Doplácí tak na to, že oblast nemá kritickou úroveň nezaměstnanosti, ani není výrazně průmyslovou zónou. Hejtman Jan Zahradník navíc upozorňuje, že využití peněz ze soukromého sektoru zatím brání legislativa. "Ten argument, že protože tu nejsou velké podniky, tak nemusí být dálnice, je špatný, protože protože celá řada investorů, kteří u nás nacházejí velmi dobré podmínky, odchází právě proto, že k nám nevede žádná dálnice. Když vláda Jihočechům říká, že peníze na dálnici ze státních peněz dát nechce, tak ať aspoň přijme dobré legilativní podmínky pro možnost vstupu soukromého kapitálu."

Ředitel fondu dopravy uznává, že legislativa opravdu přítok soukromých peněz do stavby brzdí a upozorňuje na nutnost diskuse na toto téma.

Markéta Kaclová, Helena Šulcová, Štěpánka Čechová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme