Ruzyňské letiště získalo cenu Eagle Award. Technologií Wheeltug chce firma chránit životní prostředí

Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) dnes v Singapuru udělilo letišti v Praze-Ruzyni cenu Eagle Award, cenu pro nejvíce se rozvíjející letiště na světě. Ruzyně toto ocenění získala jako první letiště v regionu střední a východní Evropy. Pro Letiště Praha má ocenění velký význam, jak Rádiu Česko řekl předseda představenstva Jiří Pos.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

letecký pohled na Letiště Praha | Foto: Letiště Praha

„Je to velká motivace do další práce, dalo by se říct, že na velikosti nezáleží, protože jsme se dostali do skupiny letišť, jako je Soul, Singapur, Vancouver, ale je to zejména ocenění veškerých našich aktivit v tom nejširším spektru, co s letištěm souvisí, takže nejenom cestující a letecké společnosti, ochrana životního prostředí a tak dále, a tak dále,“ uvedl Pos.

Přehrát

00:00 / 00:00

Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu udělilo letišti v Praze-Ruzyni cenu Eagle Award. Mluvíme s předsedou představenstva Letiště Praha Jiřím Posem a analytikem Cyrrusu Ondřejem Moravanským.

Ruzyňské letiště získalo Eagle Award mimo jiné za technologii Wheeltug.

„To je něco, co se rodí, je to doslova v plenkách. Je to pokus nahradit pohyb letadla pomocí motoru po ploše do fáze najetí na dráhu generátorem, který by poháněl elektrický motor, a pomohl tak šetřit spotřebu paliva a dopad CO2 do životního prostředí,“ upřesnil předseda představenstva Letiště Praha s tím, že se zatím projekt testuje.

Letiště Praha loni odbavilo přes 11,5 milionu cestujících, letos by jich mělo být kolem 12 milionů. Čistý zisk loni stoupl o 11 procent na 991 milionů korun. Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) ale snížilo odhad zisku za letošní rok- v březnu počítalo se ziskem více než 8,5 miliardy dolarů, teď očekává asi čtyři miliardy dolarů. Oznámil to ředitel IATA Giovanni Bisignani:

"Loňský zisk byl 18 miliard dolarů. Nový odhad pro letošní rok jsou čtyři miliardy dolarů, o 80 procent méně než loni."

Zisková marže: 0,7 %

Bisignani ziskovou marži odhaduje na sedm desetin procenta. Ředitel IATA v tom vidí velký problém, protože, jak dodává, má-li být letecká doprava zajímavá pro investory, zisková marže musí být nejméně sedmiprocentní.

Jak velkým problémem z hlediska zájmu investorů je ta zisková marže ve výši sedmi desetin procenta?

„Samozřejmě tam je nutno uvažovat to, že toto je vlastně číslo za celý svět, za všechny regiony, jsou regiony, které na tom jsou lépe, jsou regiony, které jsou na tom hůře. To, co tam bylo řečeno, to, že to opravdu není až tak moc, to je pravda. Nicméně to jaksi neznamená, že by všechny letecké společnosti rázem začaly být neatraktivní, ale ten zisk v současné době není zrovna nejvyšší. Tam prostě škodí ta vysoká cena ropy, která prodražuje palivo, a to ty zisky snižuje,“ odpověděl analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský.

Letenky zřejmě letos podraží. „Samotná cena letenek by se neměla příliš měnit, ale spíš by tam měly přijít jednorázové nebo přechodné palivové příplatky, protože tento růst nákladů je hlavně dílem růstu cen paliva. Na druhou stranu také poslední dobou letecká doprava pořád roste, a to tempo růstu se postupně snižuje nebo stabilizuje, což zase nahrává spíše tomu, že se zostřuje konkurence, takže to je tlak, který by měl ty společnosti nutit k tomu, aby je trochu snižovaly,“ uzavřel Moravanský.

Marián Vojtek, Helena Berková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme