Obchody se po svátcích znovu otevírají. Řetězce lákají na slevy, podle inspekce ale nemusí být výhodné

V pátek začínají ve většině obchodních řetězců povánoční výprodeje. Obchodníci očekávají, že by mohly být úspěšnější než loni, už před Vánoci lákali zákazníky na slevy. Některé řetězce, například Kaufland, se slevami začnou až v první lednové dekádě, IKEA část zboží zlevnila před Vánoci. Ceny tak můžou padat až o desítky procent. Ne vždy to ale znamená výhodný nákup, varuje Česká obchodní inspekce.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Povánoční slevy, výprodej (ilustrační foto)

V pátek začínají ve většině obchodních řetězců povánoční výprodeje. (ilustrační foto) | Foto: Martin Karlík | Zdroj: Český rozhlas

Pro internetové prodejce jsou povánoční a lednové výprodeje druhým nejsilnějším obdobím. Průzkum e-shopu Mall.cz ukázal, že 13 procent domácností si některé dárky kupuje až po Vánocích, když přichází další vlna slev. V povánočních výprodejích mají Češi největší zájem podle manažera nákupního rádce Heureka.cz Marka Dobrého o mobilní telefony a velké spotřebiče, jako jsou pračky, ledničky, myčky nebo sušičky.

Obchodníci lákají na vysoké povánoční slevy. Ne vždy jsou výhodné, varují odborníci

Číst článek

„Jsou-li minulé Vánoce vodítkem, Češi utratí v povánočních výprodejích na e-shopech zhruba 95 procent toho, co utratili před Vánoci,“ uvedl hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda.

Například Knihy Dobrovský zlevní v pátek všechno zboží o 30 procent ve všech prodejnách. Další slevovou akci chystá firma na druhou polovinu ledna. S výprodejem začíná také největší český e-shop Alza.cz. „Nejvyšší slevy se budou u vybraného zboží pohybovat až v desítkách procent a půjdou napříč celým naším sortimentem,“ uvedla jeho mluvčí Patricie Šedivá.

Tesco chce dát cenovky se slevou na stovky produktů, zejména pak na sortiment vánočních dekorací, které plánuje zlevnit o 50 až 70 procent. Se slevami domácích potřeb, hraček, kancelářských potřeb nebo například elektroniky začne podle mluvčího Václava Koukolíčka 8. ledna.

Účtenku s sebou

Slevy ale automaticky neznamenají, že spotřebitelé nakoupí výhodněji. „Prohlédněte si třeba nabídku na internetu ostatních prodejců, možná ten samý výrobek nabízí jiný prodejce levněji i bez slevy,“ radí mluvčí České obchodní inspekce Jiří Jiří Fröhlich.

Podle spotřebitelského centra DTest jsou ale běžné i případy klamavých obchodních praktik, doplňuje mluvčí Vanda Jarošová. „Některé obchody cenu na nějaký čas zvýší, aby je pak mohly snížit na původní hladinu a vydávat tento rozdíl za slevu,“ říká. Cena po slevě musí být uvedená na výrobku a musí být vždy konečná. Zákazníci by si pak měli ohlídat, aby jim stejnou, tedy sníženou cenu, naúčtovali i na pokladně.

Jak se ‚čaruje‘ s cenami během Black Friday? Zboží i po slevě 50 % v některých obchodech stojí jako jinde

Číst článek

Lidé od pátku mohou také začít vracet nevhodné dárky. Jednodušší situaci mají v případě, že bylo zboží koupené přes internet. Ze zákona mají lidé na vrácení 14 dnů od zakoupení. Kamenné obchody si podmínky pro vracení zboží určují samy. Některé druhy výrobků ale vrátit nelze, upozorňuje Jarošová. „Jde například o zboží podléhající rychlé zkáze, jako jsou některé potraviny či řezané květiny, nebo nosiče digitálního obsahu, jako DVD a CD, které mají porušený originální obal. Dále také zboží upravené podle specifického přání zákazníka,“ vyjmenovává.

Důležitá je účtenka – prodejci je totiž nutné doložit, že dané zboží zákazníci zakoupili u něj. „Doklad o koupi je prostě nejjednodušší způsob, jak doložit prodejci, že výrobek pochází právě od něj, pokud byste ho chtěli reklamovat. Na uplatnění práv z vadného plnění, tedy reklamaci, má spotřebitel nárok 24 měsíců po zakoupení nového výrobku, a to zcela bezplatně. Na každé provozovně musí být přítomna osoba schopná reklamaci přijmout a vyřídit,“ připomíná základní pravidla Fröhlich.

Nevhodné dárky koupené v e-shopech můžou lidé vrátit ze zákona do čtrnácti dnů od zakoupení, kamenné prodejny si pravidla můžou určit samy. Také ony ale často nabízejí možnost výměny nebo vrácení zboží. Pokud lidé promeškají lhůtu na vrácení, můžou nevhodné dárky prodat třeba na internetových bazarech nebo tak zvaných swapech. Ty umožňují výměnu za jiné věci.

Barbora Kladivová, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme