V českém rozpočtu se objevil starý dluh po transformaci ČD
Na serveru aktuálně cz se objevila informace, že v rozpočtu na příští rok se objevila nečekaná položka. Stát bude muset splatit sedm miliard za půjčku, kterou si před sedmi lety vzal státní podnik Správa železniční a dopravní cesty.
Autor článku Petr Holub ve Stalo se dnes připomněl, že stát musí v roce 2011 uhradit dluhopisy ve výši 7 miliard. „Dluhopisy se souhlasem vlády vydala státní organizace Správa železniční a dopravní cesty už v roce 2004. A bylo to jako důsledek transformace Českých drah, z nichž dluhy po roce 2002 převzala právě Správa železniční a dopravní cesty. Peníze soukromým investorů je třeba soukromým věřitelům zaplatit.“
Zatím vidíme, že vláda vůbec neřešila, že správa, která si peníze půjčila, se ani v nejmenším nesnažila dlužnou částku vrátit,“ poznamenal Holub a připomněl, že ministr financí Eduard Janota zapsal částku do výdajů rozpočtu a nikde se o tom nediskutovalo.
Holub také považuje za dobré prozkoumat situaci, jak Správa železniční a dopravní cesty. převzala dluh ČD. „Ona totiž převzala dluh 9,5 miliardy a zároveň tzv. zbytný majetek, ze něhož podle transformačního zákona měl 9,5 miliardový závazek uhradit. Nakonec se uhradilo pouze 2,5 miliardy- zbytek byl uhrazen prostřednictvím dluhopisů. A teď je otázkou, jestli nebyl majetek Českých drah prodán pod cenou.“
Nesouhlas s materiálem aktuálně.cz. vyjádřil ve Stalo se dnes Milan Novosad, ředitel odboru účetnictví Správy železniční dopravní cesty
Správa železniční a dopravní cesty vydala prohlášení, ve kterém nesouhlasí s materiálem aktuálně.cz. Milan Novosad, ředitel odboru účetnictví Správy železniční dopravní ve Stalo se dnes připomněl, že SŽDC není výrobní organizací a nemá tudíž disk. „Prodeje majetku probíhaly přes schválení vlády a správní rady a prodávaly se nejvyšší nabídce.“
„Podle toho, co víme, tak tržby tza prodej majetku nebyly 2, ale 4 miliardy,“ poznamenal Novosad.