Vláda bude v médiích přesvědčovat lidi, aby si spořili na důchod ve druhém pilíři

Dvacet milionů korun má stát informační kampaň k důchodové reformě. Vláda tak chce v televizi, novinách i na internetu přimět lidi k tomu, aby si spořili ve druhém pilíři penzijního systému.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Premiér Petr Nečas prezentuje informační kampaň k důchodové reformě | Zdroj: ČTK

Do druhého pilíře se za první tři měsíce tohoto roku přihlásilo jen 20 tisíc lidí. Penzijní fondy přitom čekaly půl milionu zájemců do konce prvního pololetí.

Právě do té doby se musí rozhodnout lidé starší 35 let. Podle premiéra Petra Nečase nechávají rozhodnutí na poslední chvíli, proto také vláda přichází s kampaní až teď.

„Drtivá většina z nich odkládá tento krok na poslední chvíli. Teď je nezbytné se koncentrovat na poslední dva měsíce té lhůty,“ uvedl premiér Nečas.

Přehrát

00:00 / 00:00

K důchodové reformě a jejímu prozatímnímu neúspěchu se vyjádřil ve vysílání Radiožurnálu hlavní ekonom společnosti Conseq Investment Management Petr Zahradník

Například v celostátních denících tak vláda zveřejní inzertní přílohy, spustí také speciální internetové stránky a od května se objeví reklama v televizi.

Snaží se i proto, že penzijní fondy - pokud nenalákají dostatek klientů - ze systému jednoduše odejdou.

To by znamenalo de facto konec důchodové reformy. Už před jejím spuštěním se totiž tři velké penzijní fondy rozhodly, že se reformy účastnit nebudou. Systém je navíc pod neustálou palbou především sociální demokracie, která hrozí, že až se dostane do vlády, reformu zruší.

„Měli bychom najít variantu, která bude věcí širší dohody. Aby to byla na 30, 50 let dohodnutá metoda, jak budeme postupovat, která zároveň bude mít nějaký smysl a zajímavost i pro veřejnost,“ tvrdí místopředseda ČSSD Lubomír Zaorálek.

Kampaň je prý zbytečná

Podle hlavního ekonoma společnosti Conseq Investment Management Petra Zahradníka druhý důchodový pilíř Čechy nezaujal proto, že není povinný. Svou roli prý hraje i současná krize.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Stalo se dnes na Radiožurnálu byl odborník na marketing Jiří Mikeš

„S tím souvisí i velmi snížená koupěschopnost české populace, strach, záležitosti spojené s omezením spotřeby, a to k popularitě takto radikálních opatření v současné době taktéž nepřispívá,“ domnívá se.

Odborník na marketing Jiří Mikeš si navíc myslí, že kampaň ve chvíli, kdy lidé pokládají druhý pilíř za špatný produkt, nebude mít úspěch a peníze do ní vložené se nevrátí. „Dělat kampaň na produkt, který je určen k zániku, mi připomíná, jako kdyby se dělala propagační kampaň na lasagne s koňským masem,“ prohlásil.

Připomněl, že zhruba před deseti lety vznikl druhý důchodový pilíř také v Rakousku a ukázalo se, že je to „propadák“.

V čem spočívá druhý pilíř?

Druhý pilíř penzijního spoření lidem umožňuje, aby získali tři procenta sociálního pojistného od státu, pokud si k nim přidají další dvě procenta ze mzdy. Výhodnější je pro mladší ročníky. Třicetiletý muž, který si dnes vydělá 40 tisíc hrubého, dostane od státu podle odhadů 8 tisíc korun. Když si ale bude navíc spořit ve druhém pilíři, v konzervativním fondu, dostane více než 13 tisíc korun.

Kvůli malému zájmu Čechů o druhý pilíř penzijního spoření se rozhodl jít ostatním příkladem i samotný premiér Petr Nečas (48). Předpokládá, že si začne u některého ze soukromých penzijních fondů spořit na stáří do konce května. Bude patrně volit bezpečnější konzervativní strategie, tedy spíše dluhopisové fondy.

„Ukládáte peníze celou dobu, co jste zaměstnáni. Pokud jste v mezidobí na mateřské, tak peníze neukládáte. V okamžiku, kdy odcházíte do důchodu, dohodnete si jednu z možností, jak peníze vybírat - buď dvacetiletá anuita, nebo doživotní renta,“ popsal ekonom Jiří Šatava, jak bude systém fungovat.

Penzijní společnosti zatím nabízejí čtyři fondy - dynamický, vyvážený, konzervativní a fond státních dluhopisů. Lidé tak mohou v některých letech ztrácet, ale také výrazněji vydělávat. Krátce před důchodem by ale neměli prodělat.

„Tam si každý investuje na své vlastní riziko, na své vlastní nebezpečí. Tam žádná garance není. I ti, kteří investují rizikověji, tak jsou postupně převáděni do konzervativního profilu, aby byla ochráněna hodnota investice,“ vysvětluje prezident Asociace penzijních fondů Karel Svoboda.

Jak ale nakonec bude spoření výhodné, mohou zatím ekonomové jen odhadovat. I prognózy vývoje ekonomiky na rok dopředu bývají nejisté.

Petr Medek, Petra Benešová, Marína Dvořáková, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme