Vláda rozhodne, zda dálnici do Ostravy postaví Izraelci
Vláda by měla definitivně rozhodnout, jak se bude stavět dálnice do Ostravy. Dálnice D47 má stát mezi Lipníkem nad Bečvou a Ostravou. Proti sobě stojí dohoda s izraelskou společností podepsaná ještě Zemanovým kabinetem a údajně levnější návrh ministra dopravy Milana Šimonovského. Názory se značně liší. Zdeněk Škromach by považoval vypovězení smlouvy s firmou Housing and Construction za chybu, pro současné řešení se vyslovili i představitelé kraje. Kritici smlouvy - ministr dopravy, ale také Martin Říman z ODS - však tvrdí, že dálnice by stát mohla přijít až na 200 miliard korun.
Podle ministra Šimonovského konsorcium nebylo ochotno přistoupit na dodatečné změny smlouvy. Ty se mimo jiné týkají snížení ceny, protože hrozí, že by stát musel za výstavbu dálnice zaplatit 200 miliard korun. Martin Říman z ODS upozorňuje, že stejné argumenty vyslovovali kritici stavby dálnice už před dvěma lety: "To všechno jsme si mohli odpustit, kdyby vláda a hlavně sociální demokracie už dříve poslouchala ty, kteří říkali, že ta nabídka je nevýhodná, drahá, že obsahuje vysoká rizika pro stát. Argumenty, se kterými dnes ministr Šimonovský jde do vlády, jsou stejně, které jsme my kritici smlouvy vyslovovali už před dvěma lety."
Jedním z těch, kteří informaci zveřejnili, byl Jan Sábel - místopředseda odborového svazu hornictví. "Pokud tomu tak opravdu bude, tak by měl odstoupit v prvé řadě premiér, protože takhle ublížit tomu regionu, tak to bude znamenat uskutečnění mnoha demonstrací, a pak už to nebude legrace."
Zdeněk Škromach by považoval vypovězení smlouvy s firmou Housing and Construction za chybu. Podle ministra práce a sociálních věcí by to prodloužilo termín výstavby minimálně o dva roky. "Existují studie a samozřejmě předpoklady pro to, že ten region je na této dálnici závislý a znamenalo by to miliónové a možná i miliardové ztráty, pokud by se dále oddalovala výstavba dálnice."
Zastavení výstavby dálnice a zdržení minimálně o dva a půl roku se obává i vládní zmocněnec pro Moravskoslezský kraj Vítězslav Zamarský. "To nejde jenom komfortně se sem dostat, ale je to současně brzdou pro celou řadu investorských aktivit, a pak je to signál že se nedodrží slovo a důvěra v podnikání je akt číslo 1. Rád bych přál vládě občanskou odvahu, aby věděla, co činí."
Dálůnici chce přitom izraelská společnost Housing and Construction začít stavět už v létě. Tvrdí to předseda dozorčí rady Jiří Šedivý. Práce však začnou jen tehdy, pokud vláda schválí návrh finančního modelu, od kterého se odvíjí cena a způsob placení za dálnici. "My jsme přesvědčeni o tom, že při správném zvolení témat pro projednání jsme schopni v základních věcech do 19. uzavřít tyto diskuze a předložit vládě materiál, který umožní zahájení výstavby v létě tohoto roku."